Uppe i halvöknen
söndag 29 januari 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det gick bra med vinprovningen på strutsfarmen. Sen var det grillad struts till lunch. Vi fick också en lektion i strutsuppfödning och den som ville fick rida. Därefter besök i stort grottkomplex i Little Karoo som var som de flesta grottor världen över, inte så upphetsande. Men stort, 5

Resan går vidare
lördag 28 januari 2017 - George, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu har vi kommit upp i bergen från Indiska oceanen, Kneisna och George . Oudtsport eller ngt heter den.Allt fungerar utmärkt, bra hotell och spännande platser. I morgon blir det grottor och strutsfarm och vinprovning.Vi kunde tyvärr inte blöta fötterna i Indiska Oceanen för det regnade på

Äntligen havet.
torsdag 26 januari 2017 - Port Elizabeth, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Härlig stark vind och. Havets dofter.Vi vilar ut efter flyg från Durban.Nu väntar hotellpoolen.

Drakensbergen
lördag 21 januari 2017 - Hazyview, Sydafrika

Vi närmar oss Krugerparken. efter en sväng bland monumentet i Pretoria bar det av på högplatån längs ändlösa grässlätter med fåtal kojordar här och var. Förklaringen var vattenbrist, djuren behöver inte bara gräs.märkligt att det inte fanns några skogar, bara enstaka träd. Ner

Första hotellet.
fredag 20 januari 2017 - Centurion, Gauteng, Sydafrika

Det var ju tidig frukost på planet (06.00) efter en knölig natt i flygstol.Vår reseledare är holländare men har guidat sedan sex år. Det var lite blandspråk i bussen, både lite norska och tyska mm. Inte blev det bättre av att flera resenärer talade bredaste skånska.Vi tog av

Vid gaten.
torsdag 19 januari 2017 - Arlanda, Stockholms län, Sverige

Ett glas vin senare. Vi harbunkrat gin så vi kan bjuda medresenärer på en GT, klassisk sommardrink. Frankfurt nästa. Inga fadäser ännu utom att Gunillas pass var försvunnet vilket medförde en gråtskvätt. Men det låg ju i ryggan i stället för i väskan.

Väntan
torsdag 19 januari 2017 - Frankfurt am Main, Hessen, Tyskland

Öde flygplats vilket kanske beror på att den är så stor.Vi fördriver tiden med att äta, först grönsakssoppa mit hunchen,  nu stekta nudlar mit hänchen.

Trångt!
torsdag 19 januari 2017 - Frankfurt am Main, Hessen, Tyskland

Och här skall vi nu sitta inklämd i tolv timmar. Det gäller att ladda upp med en whisky och ordentligt med sömnpiller. Så skall det väl fås ett tredje mål mat, det blir säkert hunchen mit bratkartoffeln. Fish's chips kan man väl inte hoppas på fast vi flyger ju med ett f.d. Brittiskt

I morgon bär det iväg
onsdag 18 januari 2017 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Packningen börjar blir klar. Så himla svårt att packa för tre veckors bortovaro! Imorgon startar vi kl 12 härifrån, 14.40 går flyget till Frankfurt, några timmars paus där  och vid 21-tiden åker vi vidare. När vi kommer fram till Johannesburg efter 12 timmars flygning, ska vi direkt ut

gunillaoson
GunillaOson i Stora Sydafrikaresan 2017
Senast aktiv - från Centurion, Gauteng, Sydafrika
Det närmar sej.
lördag 14 januari 2017 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Vi lägger fram och tar bort. Det är ju sommar och varmt så man behöver nog mindre kläder än man tror. Jag vill gärna resa med lätt bagage och hellre tvätta påvägen.Vaccinationer? Nja, vi har ju Havrix.Sololja, solglasögon, bredbrättad solhatt och myggmedel, visst. Lite div. mediciner