Bonaire 2017

torsdag 19 januari 2017 - söndag 5 februari 2017 Bonaire 2017

Efter att ha haft Bonaire på kandidatlistan i flera år så blir det till slut en två veckors resa till denna karibiska ö. Om urvalet av aktiviteter har varit något begränsat på tidigare resor så finns här egentligen bara en - dykning. Sedan kan man också titta på flamingos, åsnor, och saltproduktion vilket säkert är fullständigt fascinerande. Dykningen å andra sidan lär vara väldigt bra och vi har fått en del tips på bra ställen för vilka vi hoppas kunna återkomma med rapport.

Slutrapport
tisdag 7 februari 2017 - Linköping, Östergötlands län, Sverige

Så var vi då hemma efter en lång flygresa som lite oväntat innehöll en mellanlandning i Bryssel. Vi hade under natten fått en annan och längre rutt över Atlanten så bränslet räckte inte ända fram. Kändes lite märkligt men vi hann med vårt flyg till Linköping så ingen skada skedd.

Sista dagarna
fredag 3 februari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Så har vi då gjort våra sista dyk, lämnat in det vi hyrt och hängt den egna utrustningen på tork. Idag så tänkte vi åka och titta till åsnorna som har ett "sanctuary" en bit bort och sedan slappa på något bra ställe läsandes en bok.Bilderna är några snabba urval av stora fiskar och

Något att fira
tisdag 31 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Dagarna går snabbt med tidig uppgång, frukost på altanen, packa bilen med dykutrustningen och så iväg till något ställe längs kusten. Eftermiddagen fördrivs med en bok och senare på aftonen lagar vi middag.Ska man vara ärlig så är väl dykningen något enahanda men oftast så finns det

Första veckan
fredag 27 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Dykningen sker väsentligen längs öns västra kust och vi föredrar att åka norrut längs en smal kustväg och stanna vid något av de många dykplatser som finns utmärkta med en gul sten vid vägkanten. Vägarna är i ganska dåligt skick så den typiska hyrbilen är en fyrhjulsdriven truck

Lördagsmys i Kralendijk
lördag 21 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Torsdagen var en resdag där väckarklockan ringde 04:40 och vi landade på Bonaire 19 timmar senare. Flygplatsen här är stor som i Linköping men man tar ändå emot en Airbus A330 med ca. 300 passagerare.Gårdagen ägnades åt att komma in i rytmen, och den är låååångsam. Här är det