Och så var cirkeln sluten
lördag 4 februari 2017 - Bangkok, Thailand

Imorgon kommer jag vara hemma igen. Otrolig overklighetskänsla. Jag har idag besökt tre länder på 12 timmar. Inte illa måste jag säga. Fascinerande hur avslappnad jag blivit till sådant som förr stressad mig. Som flygplatser. Att stå i kö (alltid den långsammaste och regelbundet fel kö,

All you need is...
fredag 3 februari 2017 - Cebu City, Centrala Visayas, Filippinerna

... wifi, en säng och AC. Och kan inte AC fås räcker det med wifi och en säng. Det är fantastiskt hur ens prioriteringar har ändrats under resans gång. Inser nu att jag var otroligt bortskämt i början av min resa. Säng med omgången, wifi, AC, varmvatten till och med gratis påfyllning av

När filippinerna levererar...
torsdag 2 februari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

...levererar de med besked! Idag var det dags för canyoneering. En upplevelse som alla talat sig hesa om dess storhet. Trots det var jag inte beredd på hur galet bra det var. Helt klart den bästa upplevelsen på filippinerna. Slår till och med dykningen, vilket var själva anledningen till att

Sardiner, Sardiner och mer Sardiner.
onsdag 1 februari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Idag var dykdag nummer två. Efter att ha blivit lätt besviken igår hoppades vi på bättre idag. Vi hade planerat för tre dyk och åkte ut till Pescador Island på morgonen med bara ett lätt molntäcke och många solglimtar. Sol är nödvändigt för god dykning och för bra sikt. 15 minuters

Uppe med tuppen och nere med sköldpaddor
tisdag 31 januari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Resan närmare sig sitt slut allt mer och jag sitter fast på filippinerna. Får jag erkänna att jag inte gillar landet alltför mycket? Det saknas matkultur, eller kultur i allmänhet, och... jag har liksom inte blivit charmad. Mina förväntningar har inte uppnåtts. Kanske var de satta gör

Att få valhajar och nog
måndag 30 januari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Idag var det äntligen dags. Det jag har längtat mest efter. Resans tänkta höjdpunkt. Valhajar! Upp innan klockan 5 på morgonen för att vara där i tid. Fick förstås inte den ta-med-frukostmacka jag beställt. Detta hostelet skulle inte känna igen service om det så dansade naket framför

Sol och vila... I leran?
söndag 29 januari 2017 - Cebu, Centrala Visayas, Filippinerna

Vad hände egentligen? Idag skulle jag ju bara ta det lugnt och försöka få lite färg. Det började bra. Sovmorgon. Lämna in tvätten. Äta en dyr frukost. Lägga sig på en lyxig solsäng med ett snorkelsett i närheten. Göra lite meningslös snorkling när det blev varmt. Såg lite

Sista riktiga destinationen
lördag 28 januari 2017 - Boljoon, Centrala Visayas, Filippinerna

Jag har haft en otrolig tur under hela min resa, det inser jag nu när alla små saker börjar krångla. Jag hade sett fram emot en avslappnande sista vecka med dyk och valhajar. Men vi får väl se hur det blir. Hela dagen igår gick åt till att ta mig ifrån KL till Cebu och från Cebu city till

I will walk 500 mils...
fredag 27 januari 2017 - Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

... and I will take a million pictures. En dag i Kuala Lumpur och allting på listan har prickats av. Jag gillade faktiskt inte KL något vidare vid en första blick. Staden är vacker, välutvecklad och välordnad. Men mitt ogillande väcktes redan på flygplatsen där processerna var så långa

Fullspäckat i Saigon
tisdag 24 januari 2017 - Ho Chi Minh, Vietnam

Aningen distraherad, trött och med urinvägsinfektion landade jag i Saigon. Minaturligtvis första intryck var av puls. Jag anlände på kvällen och staden tycks liksom svänga lätt, som om den dansade utan att vara medveten om det. Det är så mycket som rör sig, lyser, blinkar och låter. Jag