Vägen till Mandalay, Burma

lördag 25 februari 2017 - lördag 11 mars 2017 Vägen till Mandalay, Burma

Dag 1. Resdag: Stockholm - Doha (Qatar) - Yangon, Burma Dag 2. Yangon Dag 3. Yangon-Golden Rock (buss) Dag 4. Golden Rock-Bagon-Yangon (buss) Dag 5. Yangon (flyg)-Loikaw-PanPae-Loikaw (buss) Dag 6. Loikaw-Damdamagyi-Loikaw (buss) Dag 7. Loikaw-Sagar-Inlesjön (buss+båttur) Dag 8 Båttur på Inlesjön Dag 9. Inlesjön (buss)-Heho (flyg)-Mandalay-U Bein Dag 10. Mandalay-Mingun (båtfärd)-Mandalay Dag 11. Mandalay- Bagan (båtfärd) Dag 12. Bagan Dag 13. Bagan Dag 14. Bagan-Yangon (Flyg) Dag 15. Resdag: Yangon, Burma - Doha, Qatar - Stockholm

Folklivet i Bagan
fredag 10 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

9 mars 2017Återigen ett besök på en marknad. Den här gången på Bagans permanenta marknad, som var större och mycket livligare än de tidigare vi besökt. Där sålde man alla sorters frukter och grönsaker, tyger, redskap o s v. Många Noviser gick omkring med sina skålar och samlade in mat

Flyg Bagan - Yangon
fredag 10 mars 2017 - Rangoon, Myanmar (a)

10 mars 2017Skönt med egen tid under dagens morgon och förmiddag. Jag passade först på att njuta av en riktigt långfrukost i skön värme. Därefter gick jag ut och tittade på folklivet en sista gång, innan jag återvände för att packa ihop min resväska. Det kändes lite konstigt och

Baganslättens tempel o stupor
torsdag 9 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

8 mars 2017Idag har vi tillbringat all tid på Baganslätten. Först en rundtur med buss i området för att få en överblick över det stora området med tempel och stupor. Överallt sticker de spetsiga tempeltornen upp. Tempel/stupor som har en rund bas är byggda ca 1000 år före de som har en

Båt Mandalay- Bagan på Irrawaddy-floden
tisdag 7 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

7 mars 2017Tidig start med vacker  soluppgång. Idag ska vi förflytta oss per båt från Mandalay till Bagan på Irrawaddy-floden, som är drygt 200 mil lång.  I Bagan ska vi stanna i 3 dagar och det är ju det sista stoppet innan vi flyger ner till Yangon och hem. När vi kom ner till floden

Flyg till Mandalay
måndag 6 mars 2017 - Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)

5 mars 2017Idag har vi förflyttat oss med flyg från  Inlesjön till Mandalay (nord väst) där vi ska vara i 2 dagar.Flygplatsen ligger på en högplatå uppe i bergen vid norra delen av  Inlesjön. Det var en mycket vacker väg vi åkte på, med bergen på ena sidan med vinodlingar och sjön