Jorden runt med tåg

onsdag 8 mars 2017 - måndag 12 juni 2017 Jorden runt med tåg

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Över Ha Nai-passet i Vietnam --------- Over the Ha Nai-pass in Vietnam
onsdag 29 mars 2017 - Da Nang, Vietnam

Efter en övernattning i Hanoi tar jag ett nattåg på den legendariska, 1726 km långa vietnamesiska nord-syd-banan Hanoi - Ho Chi Minh City (före detta Saigon) från den stora representativa huvudstationen nära stadscentrum. Tågen som går hela vägen kallas inofficiellt också för

Tuff nattågsresa till Vietnam --------- Tough night train trip to Vietnam
måndag 27 mars 2017 - 58 Ngọc Lâm, Hanoi, Vietnam

I Guangzhou anländer jag på Östra stationen, någon mil öster om centralstationen. Till motsats från många andra stora stationer utanför stadscentra är denna station inte nybyggd för höghastighetstågen, utan den är faktiskt äldre än centralstationen, om än förmodligen ombyggd och

Vidare till den förra kronkolonin --------- Moving on to the former crown colony
fredag 24 mars 2017 - Hongkong, Hongkong

Tåget från Shanghai till Hongkong är ett konventionellt nattåg med fina vagnar. Min Superior sleeper har t o m egen toalett i kupén, det hade inte ens det moderna höghastighets-nattåget natten innan.Några vagnar är avsedda för inrikesresenärer Shanghai - Guangzhou, för dessa stannar

Hög fart i Shanghai --------- High-speed in Shanghai
torsdag 23 mars 2017 - Shanghai, Kina

Från den jättestora Norra stationen i Xi’an fortsätter jag med ett höghastighets-nattåg till Shanghai. Bombardier har faktiskt byggd drivutrustningen för den, och mitt lilla bidrag har varit batteriladdaren! Så jag känner mig lite stolt över "mitt" tåg.Jag har unnat mig en "Superior

Xi'an, staden med den väl bevarade stadsmuren ----- Xi'an, the City with the well-preserved city wall
onsdag 22 mars 2017 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Tågresan från Ürümqi till Xi'an är en upplevelse man inte glömmer så lätt. Under natten fram till Lanzhou har tåget mest använd den nya högfartsbanan till Ürümqi, men det mesta av den återstående biten till Xi'an är inte i drift än. På den gamla linjen reser vi på en naturskön