Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

lördag 20 maj 2017 - söndag 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Sista rapporten
onsdag 28 juni 2017 - Perstorp, Skåne län, Sverige

Fyra minuter över 14.00 anlände vi till Perstorp idag och därmed är resan slut. Från Kapellskär till Perstorp: 1223 mil, 39 dagar genom Estland, Ryssland, Kazakhstan, Ukraina, Belarus, Polen, Tyskland och Danmark.Vi tackar alla som följt oss på resan och lämnat "stöttande" kommentarer.

Tyska småstäder glänser
tisdag 27 juni 2017 - Dannewerk, Schleswig-Holstein, Tyskland

Resan börjar lida mot sitt slut, och idag har vi klarat av näst sista etappen och landat på ett "bikerställe" i Dannevirke. På vägen hit har vi passerat ett otal små tyska städer, vilka alla utstrålar ett välmående ljusår från de vi sett i en del ryska områden.Annars har dagen mest

"Den Röde Baronen"!
måndag 26 juni 2017 - Lübeln, Küsten, Niedersachsen, Tyskland

I hällande regn körde vi på morgonen till BMW-handlaren i närheten. Jag köpte en ny hjälm och när de fick reda på att vi var från Sverige och var på väg hem från Kazakhstan blev det fotografering!Vid tretiden anlände vi till Kartoffelhotellet i Lubeln och besatte vårt rum. Stort rum

Hantlarna var OST!
söndag 25 juni 2017 - Berlin, Tyskland

Först måste vi rapportera att "hantlarna" var OST! Vi gissar att det var fårost med röksmak. Lite avvikande som kaffebröd, men vi "pinade ner" en av hantlarna och mår förträffligt så här dagen efter.Från dagens resa finns inte mycket att berätta, eftersom vi tog huvudvägen mot Berlin

Torun, pepparkakornas stad
lördag 24 juni 2017 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Idag har vi fört en 32 mil lång kamp med den Polska trafiken som ofta består av bilförare som hatar att bli omkörda och älskar att köra om! Med den bemanningen blir trafiken ett vågspel ca 15 km/tim snabbare än gällande hastighetsgränser och där heldragna linjer på vägen bara upplevs