Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

lördag 20 maj 2017 - söndag 2 juli 2017

Dag 37 av 44

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Torun, pepparkakornas stad
lördag 24 juni 2017 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Idag har vi fört en 32 mil lång kamp med den Polska trafiken som ofta består av bilförare som hatar att bli omkörda och älskar att köra om! Med den bemanningen blir trafiken ett vågspel ca 15 km/tim snabbare än gällande hastighetsgränser och där heldragna linjer på vägen bara upplevs

Midsommar i Masurien
fredag 23 juni 2017 - Ełk, Ermland-Masuriens vojvodskap, Polen

Så är vi då tillbaka i vårt älskade EU! Det känns nästan som att komma hem när man kör in i Polen efter en månad i "österled". Dagens färd från Minsk till Elk har gett oss en fingervisning om att Belarus tänker utveckla sin kontakter med väst. Huvudvägen M6 som går från Minsk mot

Minsk - staden utan graffiti
torsdag 22 juni 2017 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Idag har vi utforskat Minsk genom att åka en turistbusstur (2 timmar) samt en längre promenad längs huvudgatan. Vi är helt bedårade av staden! Här finns fantastiska byggnader och torg. Staden växer med rekordfart och hotellen skjuter som svampar ur jorden. Och inte vilka svampar som helst,

Fiske på åkrarna!
onsdag 21 juni 2017 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Eftersom dagens körning inte innehöll mer dramatik än att jag fick "plugga om" bakhjulet, eftersom pluggen från steppen börjat pysa lite, skall jag ägna mig åt jordbruk och fiske!Överallt på de odlade slätterna ser man rektangulära vattensamlingar där folk sitter och fiskar. Det är

Kärleksnäste
tisdag 20 juni 2017 - Vitsebsk, Vitsebsks voblasts, Vitryssland

Idag har det varit enkelt. 33 mil rakt fram på samma väg. 22 grader varmt med tilltagande vind. Det är tydligen regnväder på gång i Belarus.På vägen hände inget speciellt annat än att vi körde om två gamla lastbilar lastade med kolbriketter. Det var länge sedan man såg sådana i

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Dag 37 av 44