Malmström doctors go Africa

fredag 19 maj 2017 - lördag 10 juni 2017

Brorsan och jag åker till Malawi för att praktisera på Queen Elisabeth Hospital i Blantyre.

Hemma igen
lördag 10 juni 2017 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

Så var vi hemma igen. Det har varit en fantastisk resa till Malawi. Det känns som vanligt lite overkligt att vi har varit borta ända till Afrika och nu är man hemma igen som om ingenting hade hänt. Tre veckor gick verkligen fort. Det är alltid kul att resa och jag har trivts väldigt bra i

Malawisjön
onsdag 7 juni 2017 - Cape Maclear, Södra regionen, Malawi

Det känns bra att avsluta vår resa med Malawisjön. Det känns som en av höjdpunkterna på resan. Malawisjön är den tredje största sjön i Afrika och nionde största sötvattensjön i världen. Den är upp till 500 meter djup och här lever en mängd fiskarter som jämförts med fiskeutbudet

Mulanje
måndag 5 juni 2017 - Mulanje, Södra regionen, Malawi

Helgen spenderade vi i Mulanhebergen som ligger i Malawis sydöstra hörn som gränsar till Moçambique. Här finns många teodlingar och bergen är populära att vandra i. Vi bodde på en liten lodge vid foten av berget i byn Likhubula. Vi var de enda gästerna. Vi fick en egen guide som vandrade

Sista dagen på sjukhuset
fredag 2 juni 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Två veckors praktik har gått jättefort. Idag var vår sista dag. Vi har fortsatt varit på gyn sista tiden. Jag tror jag har glömt att nämna att alla doktorer här pratar engelska med varandra. Själva läkarutbildningen verkar vara helt på engelska. Däremot pratar de på chichewa med

Family planning
onsdag 31 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Senaste dagarna har det varit riktigt kallt och blåsigt. Runt 15 grader, mulet och regnskurar. Tröja och regnjacka har inte suttit fel. Vi fortsätter praktiken denna vecka på gynkliniken. I måndags var vi på gynavdelningen. Hit kommer patienter efter olika operationer eller efter