Resan till Thabelo

lördag 6 maj 2017 - fredag 2 juni 2017

Dag 20 av 28

Att resa för att hämta hem sitt adoptivbarn känns onekligen speciellt. "Hurra" och "Hur då" på samma gång. Aldrig trodde jag väl att den dagen skulle kunna komma och det är knappt jag tror det nu heller, trots att jag nu har ett medgivande, har gjort bokningar och förberett det som behöver förberedas. Det är, tycker jag, en både fysisk och psykisk resa vilket kan låta klyschigt, men det är många tankar och känslor att hantera och försöka landa i. Kanske det är det svåraste med resan. Hursomhelst; i den här resdagboken tänker jag berätta om mina upplevelser kring adoptionen och om starten på mitt nya efterlängtade liv tillsammans med Thabelo, som jag kommer kalla Abbe. Jag tror jag kommer behöva skriva av mig om det jag är med om. Välkommen med.

Pretoria
tisdag 23 maj 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

Dag sexton tillsammans. Tisdag. "Pretoria - we're goin up up up uuup.."🎶Igår morse vid nio gav vi oss av; jag, pappa, Abbe och vår chaufför Stefanos. Stefanos är en gentleman i 55-års åldern. Tänk aprikostonade glasögon, jeans, silkig beige skjorta. Tänk en nedtonad privat Elton John.

Hejdå Lesotho!
måndag 22 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag femton tillsammans. Måndag.Tyckte inte att jag hade så mycket att skriva, vare sig igår eller i förrgår. Eller snarare; att vakna tre natten till fredag och sen vara på helspänn under avskedsceremoni tog visst på krafterna. Alla tre verkade rätt trötta efteråt, fast pappa tyckte att

Avskedsceremoni ✔️
fredag 19 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag tolv tillsammans. Mer fakta om Lesotho: Landet är ett av återstående tre monarkier i Afrika och ett av världens minsta länder. Lägsta punkten av landet är 1400 meter över havsytan, så det brukar sägas vara Afrikas motsvarighet till Europas Schweiz och kallas därför "kungariket i

Du sköna, nya värld
torsdag 18 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag elva tillsammans. Torsdag. I tisdags skulle vi alltså åka till myndigheten för att få papper på att Abbe nu är min son. Just den dagen krånglade han vid vilan och somnade inte förrän kl 13. Klockan 14 hade jag uppfattat att bilen skulle komma. Jag gjorde mig i ordning, för när

Kungadömet Lesotho
tisdag 16 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag nio tillsammans. Tisdag morgon. Utanför mitt lilla hus sitter en skylt som varnar: "This property is protected by armed security". På murarna runtomkring sticker glasskärvor upp. Allt för att hålla obehöriga utanför. På svenska ambassadens hemsida varnas för att beväpnade rån har