Från Milano via Genua till provence

lördag 13 maj 2017 - tisdag 23 maj 2017

Vinprovning och stek på semesterort

Ja då har vi gjort några dagar till här i Provence, vi har haft två underbara och lugna dygn på chateau utanför  chateaunef du pap. Jo vinprovningseftermiddagen var superbra. Hade stämt träff med Pierre som var uppvuxen med vin i sitt blod, sjukt kunnig och jävligt bra på engelska så

Bergsbyar, munkkloster och vinranksfält.

Dags att ta oss upp lite i landet längs floden rhone. Vi beslutade oss för att ta en liten omväg förbi staden Gordes och munkklostret l'abbaye notre-dame de se'nanque.  Staden  låg helt fantastiskt  högt upp med stora dalar nedanför sig, Vi blev tvungna att stanna nedanför för att fota.

Hyrbil till"Birsta"

Yes, tisdag morgon och vi vaknar upp i nice, kvällen innan avslutades med en grym middag på promenadgatan. Nu var det dags att hämta hyrbilen. Skitsmidig hämt av bil och vi drog hela vägen längst bort i Provence, ca 3 timmar tog det till Avignon. Vi visste att vi bokat ett ett lite billigare

Ett dygn i Nice

Dagen började med tåg från Genua  till nice i Frankrike. En resa på ca 3 timmar med fin utsikt längs havet och genom städer som San Remo , Monte Carlo.  Toppenväder mötte oss när vi steg av, runt 25 grader. Bodde på hotell mitt i smeten som vi gillade jättemycket, litet men charmigt

Genua
måndag 15 maj 2017 - Genua, Ligurien, Italien

Med tåg från Milano , ca 1,5h anlände vi till vackra , robusta , intensiva  Genua . Med hotellet 200 m från stationen , magnifico!In med väskorna, snygga till sig, ut på stan och powerturista.  Genua är en väldigt  härlig och  skön stad med hamnen  och bergen som kontrast. Mycket