Japan 2017

tisdag 30 maj 2017 - torsdag 22 juni 2017

Några veckor på resande fot i Japan. Skriver främst ur mitt (Tildas) perspektiv men med på resan är även sambon S och barnen C (7 år) och N (11 år).

Avslutningsvis i Tokyo
onsdag 21 juni 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Så i måndags åkte vi tillbaka till Tokyo igen. Vi klev på eftermiddagen ur ett bekvämt luftkonditionerat snabbtåg till en storstad med 32 grader i skuggan. Det blev inte så mycket annat gjort den dagen än att undvika värmen. Vi bor i alla fall superfint här i shoppingdistriktet Ginza och

Pimpsten och ändrade resplaner
söndag 18 juni 2017 - Nagoya, Aichi prefektur, Japan

Sista dagen i Kagoshima blev en lugn dag. Förmiddagen hängde vi på Iso Beach och var ensamma på hela stranden så när som på en kille som ljustrade fisk. Jag är inte så road av sol&bad men tyckte i alla fall att det var lite skönt att ta det lugnt en stund. Och lite kul var det ju

Nagashima Spa Land, Nagoya
söndag 18 juni 2017 - Nagoya, Aichi prefektur, Japan

Nagoya. Har sett lite av stan till fots, men en i sammanhanget ytterst liten del. Har i stället varit hela dagen på ett ställe som jag tycker riktigt illa om. Namnet till trots så är det inte ett härligt spa där en öm rygg kan få lite massage, utan ett nöjesfält.Då och då glömmer jag

Aktiv vulkan!
torsdag 15 juni 2017 - Kagoshima, Kagoshima prefektur, Japan

I förrgår kom vi till Kagoshima vilket är ett av de mer intressanta stopp vi gör på resan om man ser det rent geologiskt. Staden är belägen bara några km från Sakurajima vilket är en av Japans mest aktiva vulkaner! Det är en stratovulkan som har flera små utbrott varje dag och spyr ut

Miyajima

Igår gjorde vi en utflykt till Miyajima, en ö känd för sitt tempel och sina rådjur som vant sig vid människor och går runt halvtama bland folk på ön. Det ska vara topp tre av utflyktsmål i Japan sägs det. Tycker inte att det kom i närheten av Himeji, men var en trevlig utflykt och det