To Champagne and back again!

lördag 24 juni 2017 - söndag 2 juli 2017

Tillsammans med med mina kära grannar Elisabeth och Nicholas Allgurin åker vi ner till Champagne för att åka runt till olika vingårdar. Några stopp på vägen kommer det bli. Först till Malmö för att hämta upp Camilla och Jens Andra stoppet blir i Tyska Goslar där vi tillbringar en natt. Efter det styr vi kosan till Frankrike och stannar två nätter i vackra Colmar. Slutdestinationen blir i Mutigny i Champagne. Där stannar vi tre nätter och kommer att besöka olika vingårdar. Vi avslutar resan med att köra till Malmö för att stanna en natt där innan vi åter åker hem till vårt kära Göteborg!

Från Colmar till Mutigny!

Sista natten i Colmar blev det ett stort åskoväder. Har bara vart med om värre en gång på Dominikanska republiken och då blev jag rädd....annars gillar jag åskväder. precis innan jag skulle somna smällde det till ordentligt och flera blixtrar följde efter. Ute var det som någon stod

Lite om Alsace.

Att vandra runt i Alsace är både roligt och spännande. Människor från olika delar av världen strosar runt på gatorna och det är intressant att försöka gissa vilka språk som talas och provar vin. Vinerna i Alsace är efterfrågade över hela världen, speciellt de vita. Ända sedan

Vinhuset Wolferberg

.Solen sken från en nästan klarblå himmel och termometern visade 26 grader när vi anledde till den lilla fina byn Eguisheim. Här fanns ett 30 - tal producenter. Både välkända och mindre kända. I området finns den största ytan av Grand cry vingårdarna. Första besöket blev hos

Vinproducenten Domaine Zind-Humbrecht.

Besök nummer två blev hos Vinproducenten Domaine Zind-Humbrech. Vi råkade hamna ute vid vinstockarna och fabriken istället för hos vinprovaren. Nicholas fråga lite fint om det gick och prova hos dem och de var snälla nog att göra det.Här Var det liiiiite dyrare vin flaskorna Gott var det

Den fantastiska vinodlare Paul Blanck

Tredje och sista stoppet gjorde vi efter Nicholas önskemål och rekommendationer. Det vidden sig vara ett bra val. När vi kom in till huset so låg på en gata i byn möytes vi av stora vintunnor i ek. Kranarna var vavkert omslutna av olika snidadade träfigurer. I väggen satt två små