Tågluff Östeuropa

måndag 26 juni 2017 - fredag 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Dag 33: Tillbaka till Göteborg
fredag 28 juli 2017 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Tåget ankom punktligt till Swinoujscie. Jag fick vänta i ca en halvtimme innan biljettkontoret för färjan öppnade. Sen fick jag vänta några timmar till innan färjan skulle gå (det gick en på morgonen med men tåget kom fram precis innan så den hann jag inte med...). Medan jag väntade

Dag 32: Wroclaw
torsdag 27 juli 2017 - Wrocław, Nedre Schlesiens vojvodskap, Polen

Jag började med att boka biljett för nattåget mot Swinoujscie. Tyvärr var både ligg- och sovkupé fullbokat så det fick bli vanlig sittplats. Därefter begav jag mig till Wroclaws kanske största sevärdhet, Raclawice panorama. Det är en gigantisk målning (114 m lång!) över slaget vid

Dag 31: Mot Wroclaw
onsdag 26 juli 2017 - Wrocław, Nedre Schlesiens vojvodskap, Polen

Jag tog tåget kl 8 på morgonen mot Polen. På vägen passade jag på att äta lunch i restaurangvagnen, precis som förra gången så var utsikten bättre än maten... Här tror jag dessutom att de bara värmde maten, för den kom väldigt fort. Men jag tycker verkligen SJ borde införa riktig

Dag 30: Skopje - Budapest
tisdag 25 juli 2017 - Budapest, Ungern

Idag kändes det verkligen att hemresan är påbörjad. Först nattåg Skopje-Belgrad och sen dagtåg Belgrad-Budapest; totalt 22 timmar och ca 80 mil nästan rakt norrut. Båda sträckorna kostade under 200 SEK inklusive reservation; det kan omöjligt löna sig med Interrail-kort i

Dag 29: Matka
måndag 24 juli 2017 - Skopje, Makedonien (FYROM)

Skopjes största natursevärdhet är Matkasjön och dra ravin. Jag tog bussen dit på förmiddagen (gratis för föraren orkade inte ta betalt av turister).Jag började med en vandring längs sjön. Det var en häftig stig men tyvärr såg man inte så mycket av sjön då stigen var tvungen att