Japan 2017

måndag 17 juli 2017 - onsdag 2 augusti 2017 Japan 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

Sista dagen innan hemresa
tisdag 1 augusti 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Även idag har vi mest strövat omkring och sett oss runt i affärer. Även Anders passade på att köpa ett par knivar idag. Idag var det nog pappa i huset som graverade in namnen på knivarna. Inget speciellt idag, men vi avslutade med middag på Restaurant Monsieur ITOH, som är hotellets

Shoppingdag
måndag 31 juli 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag känner vi oss färdiga med all faktaspäckad sightseeing efter två veckors intryck av både det ena och det andra. Speciellt börjar vi få nog av alla tempel och heliga byggnader (shrines). Precis vid vårt hotell finns några kvarter shoppinggator där alla shoppar ligger på rad. Vi såg

Nijoslottet och Gyllene paviljongen
söndag 30 juli 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag besökte vi två ställen som är med på världsarvslistan hos UNESCO. Först var på Nijoslottet som var den första Shogunens som började bygga. Man fick lite känsla från TV-serien Shogun, vilket handlade om den första shogunen. Slottet var väl bevarat och man fick se hur det såg ut

Första dagen i Kyoto
lördag 29 juli 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag reste vi från Hiroshima till Kyoto. Det var bara Shinkansen-tåg idag så det gick fort och smidigt. Efter ankomst till hotellet gav vi oss ut på sightseeing direkt. Vi gick upp mot Kyotos kejsarpalats. Vi konstaterade att det idag var det inte så varmt som vi upplevde att det var i

Hiroshima - Miyajima och Fredsparken
fredag 28 juli 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Vi började dagen att åka till ön Miyajima. Ön är nog mest känd för en shintoistiska helgedom och då främst sin röda torri som står ute i vattnet. På ön fanns också lite djurliv, bl a hjortar som vant sig vid människor så att de strövade lugnt omkring alla turister.Sedan åkte vi