Äventyrsresa i Mongoliet

fredag 14 juli 2017 - fredag 28 juli 2017

Dag 1. Resdag Flyg från Stockholm-Istanbul-Bishkek (Kirgizistan)- Dag 2. Landar under fm i Ulaabaatar (Mongoliet). Efter lunch upptäcka huvudstaden. Dag 3. Flyg Ulaabaatar- Mörön. Därefter jeep till Hatgat Village o båt på Lake Hövsgöl (systersjö till Baikalsjön) till halvön Ardavhar. Övernattning i "Jurtor". Dag 4. Vandring i omgivningen Dag 5. Vandring över bergen till Havsgöls kanjon Dag 6-7. Vandring o flodäventyr Dag 8. Jeep tillbaka till Mörön. Flyg till Ulaabaatar. Dag 9. Fortsätter att upptäcka huvudstaden Dag 10. Heldagsfärd med tåg på sträckan Ulaabaatar-Shiveegobi på transibiriska järnvägen. Därefter jeep till Red Rock Ger Camp i östra Gobiöknen Dag 11-12. Vandring i öken- o stepplandskapet Dag 13. Bil Ikh Nart-Ulaanbaartar Dag 14. Återfärd till Arlanda, samma rutt som jag kom.

Åter hemma efter en extra kryddad avslutning
lördag 29 juli 2017 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Dag 14: Hemfärd Efter frukosten åkte vi 08.15 ut till flygplatsen för och påbörjar vår resa hem. När vi kom fram såg vi att planet skulle avgå 2 h senare än beräknat. Det var ju ingen bra början, resan är ändå tillräcklig lång (11,5 h) och den blev ytterligare förlängd p gr a

Upptäcktsfärd i Delger Moron
onsdag 26 juli 2017 - Delgermörön, Mongoliet

Dag 7: Delger Morons Camp Idag vaknade jag till en skön värme från kaminen. Någon hade smugit sig in o tänt den, medan jag fortfarande låg och sov. Nu gick det mycket lättare att stiga upp och klä på sig. Temperaturen har nästan snuddat vid 0-strecket. Det hade också regnat under natten

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 8 - 9: Åter i UlaanbaatarDag 8: Tidigt på morgonen, kl 06.15 strax efter soluppgången, lämnade vi Campen för att åka de 200 km till Möröns flygplats. Det var så oerhört vacker att få färdas i gryningen över den här vackra stäppen med sina utspridda Ger, som lyste upp och djuren,

Nu bär det av mot söder
onsdag 26 juli 2017 - Ikh Nart, Dornogobi, Mongoliet

Dag 10: Till Ikh NarthNu har nästa etapp på resan börjat, den här gången ned till södra delen av Mongoliet, till ett eko-naturreservat i östra delen av Gobiöknen. Vår buss från Ulaanbaatar åkte landsvägen ned (ca 250 km) med vårt bagage och stod och väntade på oss vid vår

Kamelridning
onsdag 26 juli 2017 - Gobi Desert

Dag 11: Ikh Nart naturreservatI dag steg jag upp samtidigt med soluppgången kl 05.30 och det har under natten varit en mycket behaglig temperatur att sova i. Eftersom det blir ganska varmt här mitt under dagen (35-40 grader), så började vår upptäcktsfärd av naturreservatet Ikh Nart redan kl