Åter hemma efter en extra kryddad avslutning
lördag 29 juli 2017 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Dag 14: Hemfärd Efter frukosten åkte vi 08.15 ut till flygplatsen för och påbörjar vår resa hem. När vi kom fram såg vi att planet skulle avgå 2 h senare än beräknat. Det var ju ingen bra början, resan är ändå tillräcklig lång (11,5 h) och den blev ytterligare förlängd p gr a

Upptäcktsfärd i Delger Moron
onsdag 26 juli 2017 - Delgermörön, Mongoliet

Dag 7: Delger Morons Camp Idag vaknade jag till en skön värme från kaminen. Någon hade smugit sig in o tänt den, medan jag fortfarande låg och sov. Nu gick det mycket lättare att stiga upp och klä på sig. Temperaturen har nästan snuddat vid 0-strecket. Det hade också regnat under natten

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 8 - 9: Åter i UlaanbaatarDag 8: Tidigt på morgonen, kl 06.15 strax efter soluppgången, lämnade vi Campen för att åka de 200 km till Möröns flygplats. Det var så oerhört vacker att få färdas i gryningen över den här vackra stäppen med sina utspridda Ger, som lyste upp och djuren,

Nu bär det av mot söder
onsdag 26 juli 2017 - Ikh Nart, Dornogobi, Mongoliet

Dag 10: Till Ikh NarthNu har nästa etapp på resan börjat, den här gången ned till södra delen av Mongoliet, till ett eko-naturreservat i östra delen av Gobiöknen. Vår buss från Ulaanbaatar åkte landsvägen ned (ca 250 km) med vårt bagage och stod och väntade på oss vid vår

Kamelridning
onsdag 26 juli 2017 - Gobi Desert

Dag 11: Ikh Nart naturreservatI dag steg jag upp samtidigt med soluppgången kl 05.30 och det har under natten varit en mycket behaglig temperatur att sova i. Eftersom det blir ganska varmt här mitt under dagen (35-40 grader), så började vår upptäcktsfärd av naturreservatet Ikh Nart redan kl

Soluppgång och Longsong
onsdag 26 juli 2017 - Gobi Desert

Dag 12: Ikh Narth naturreservat Det var fortfarande mörkt och stjärnklart, när jag gick upp på morgonen. Blev förvånad över att det ljusnade så pass bra till vår avfärd kl 04.30, att det gick att skönja markkonturerna. För de som inte orkade gå, fanns det möjlighet att få åka vagn

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 13: Ikh Nart - UlaanbaatarVi lämnade vår Camp, strax före 07.00 för att med buss ta oss till Ulaanbaatar. Solen sken och morgonen var fortfarande skönt sval. På vägen ut ur naturreservat såg vi bl.a. vackra flygstäppshönor och stora flockar av Gazeller (eftertraktade av nomaderna som

Wow, what a day!
lördag 22 juli 2017 - Hatgal, Chövsgöl, Mongoliet

Dag 4: Lake Hövsgöl nationalparkWow, what a day!!!Vaknade till strålande sol, klar luft, men något mörbultad, eftersom min säng var ganska hård att ligga på, mot vad jag är van vid. För övrigt var det helt OK och jag har inte heller frusit. Efter frukosten vandrade vi genom den vilda

Oj, vilken överraskning! 🏇🤼‍♂️🏹

Dag 5: Hövsgöls kanjonerIdag har vi förflyttat oss till Delger Morons Camp. Den ligger sydväst om den 1:a  Campen och 70 km från ryska gränsen. Vaknade till en strålande morgon, åt frukost, retur med båt över sjön och sedan samma väg tillbaka i ca 70 km, som vi kom på. Därefter tog

Flodäventyr
lördag 22 juli 2017 - Delgermörön, Mongoliet

Dag 6: FlodäventyrBrrrr! Det har varit en kall natt.  Legat som en mus, alldeles stilla, så ingen kall vind skulle kunna tränga ned i fältsängens bädd. Solen strålade från klar himmel. Perfekt för en flodfärd nerför Hövsgöls floden. En gammal rysk lastbil från 50- talet åkte iväg