Roadtrip till Åshöjden

söndag 30 juli 2017 - onsdag 2 augusti 2017

Det hela började för ett år sedan kanske, när Kalle var hemma hos David och råkade få syn på ett dammigt exemplar av SVTs dramatisering av Åshöjdens bollklubb på DVD. - Haha, vad kul! Kan vi inte kolla? - Klart vi ska! Och tillsammans med Jorma, Edward, bagarn, hittejoel, de livsfarliga Ruben Svarte och Kniven Jönsson samt alla andra profiler i det lilla samhället från norra Skåne startade ett episkt äventyr. - Alltså man borde nästan läsa om böckerna för att jämföra. - Ja det borde man! Det ena ledde till det andra och nu är det alltså dags att göra en tur i författaren Max Lundgrens fotspår till Åshöjden (Åsljunga) för att med egna ögon se Blåbärskungens (Lingonkungen) hus, jogga ett varv runt Kräftsjön, känna på fotbollsplanernas gräs och njuta av den vad vi tror unika och vackra naturen. Vi packar med oss fotboll, tennisracket, portabel frisbeegolfkorg och frisbeesar och sätter av söderut. Äventyret kan börja.

På besök i rackethallen
onsdag 2 augusti 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Efter vårt inköp av pedal steel i Ängelholm blev gårdagkvällen en enda lång jakt på tennisbana. Inomhus. Ty återigen vräkte regnet ned och omöjliggjorde all form av spel i Guds fria natur. Vi besökte tennishallen i Ängelholm. Tvärstängt. Vi besökte tennishallen i Munka-Ljungby. Om

Sista stoppet - här kommer topplistan
onsdag 2 augusti 2017 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Vi bockade av Hjo och vi bockade av Karlsborg där vi är nu. Snart är vi hemma och därför är det dags för en summering. Vi tänker på alla er som också planerar en resa i Bagarns fotspår och därför får ni här vår topp 10-lista:Doppet i Kräftsjön (klassisk mark).Fish and chips i

Egen tid
tisdag 1 augusti 2017 - Mörarp, Skåne län, Sverige

På måndagskvällen tog sig resenärerna lite tid var för sig. Kalle skulle promt se det allsvenska mötet Häcken-Örebro sk och då passade David på att öva in en sång han ska framföra inom kort.

Framme
tisdag 1 augusti 2017 - Åsljunga, Skåne län, Sverige

Till slut var vi då framme och kan avslöja: Åsljunga (Åshöjden) finns!Vi har sett Åsljungasjön (Kräftsjön i serien), ja rent av badat i den.Vi har kickat boll på idrottsplatsen, det är Davids knallblå och svullna vrister ett levande bevis på.Vi har pratat med en gammal man vars son var

Nytt uppdrag
tisdag 1 augusti 2017 - Ängelholm, Skåne län, Sverige

Vi hade inte mer än hunnit sätta oss ner vid Åsljungasjön och börjat pusta ut efter att ha klarat vårt mål när ett nytt uppdrag dök upp - vi skulle inhandla en pedal steel i Ängelholm. Beställare av uppdraget var DSH5-medlemmen Mattias och säljaren var stockholmaren Uffe, som förutom