39. Östersjön runt

tisdag 12 september 2017 - lördag 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

Hemma (i Finland) till fattigdom och elände.
fredag 29 september 2017 - Lahtis, Finland

Så var den resan slut, nu återstår bara 1,5 vecka i Tiinas hus, Lahtis, Finland.Här var det dimma å 5 grader varmt här på morgonen, huwa, buwa.Slut på alla de fantastiska hotell frukostarna (mycket bättre än i Sverige).Resan avslutades med en snabbis på resans sista världsarv, Tallin.

Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
"------------, men bilen blir kvar"
onsdag 27 september 2017 - Haapsalu, Lääne County, Estland

När jag talade om för några vänner att vi skulle bila runt östersjön genom alla östländerna, kom han med en gammal vits."Välkommen till Öststaterna på bil ferie, men bilen blir kvar här!!??!!"Nu har vi kört hela sträckan, är nu sista natten i Haapsalu, Estland, å ännu har ingen

Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Gårdagens shock, nytt land, nytt språk, samma peng å raka vägar.
måndag 25 september 2017 - Jūrmala, Lettland

När vi skulle checka ut från panget möttes vi av en tjej i receptionen som pratade ren svenska, hade jobbat i Borås i flera år. En sak är klar, man är bättre på engelska i de Baltiska länderna än i Polen, fast Polen var mer spännande som land..På morgonen tog vi färjan ut på det

2 långtradare på sidan å en halverad BMW
lördag 23 september 2017 - Klaipėda, Klaipėda län, Litauen

Märkligt, nu har vi kört i Polen 1,5 vecka å inte sett en enda bilolycka. OK, man kör kanske lite häftigt, alltid över hastighetsbegränsningerna vilket irritetar Tiina riktigt mycket. Många omkörningar gör dom.Så händer det, den näst sista dagen i Polen. Först en tradare som snyggt

2 Världsarv på 2 dagar
fredag 22 september 2017 - Giżycko, Ermland-Masuriens vojvodskap, Polen

Kultur utbuden duggar tätt här i Polen, massor med gamla å vackra hus, dessutom har man stort behov att sträcka sej högt upp mot himmlen, har aldrig tidigare sett så höga kyrkosalar å gamla höga tegelbyggnader. Imponerande.I förrgår var vi i Malbork en imponerande fästning, som säges