2017-11 Jorden runt för tredje gången

tisdag 21 november 2017 - torsdag 8 mars 2018 2017-11 Jorden runt för tredje gången

Resrutt: Rio de Janeiro - Valparaiso och kryssning tre veckor med Holland America Line till Antarktis och sen Buenos Aires (många stopp på vägen bl a Punta Arenas - Ushuaia- Falklandsöarna - Montevideo) - Manaus - Salvador (med Karnivalen!) - Santa Cruz (Bolivia) - Uyuni - La Paz - Auckland via Santiago - Rarotonga (Cooköarna) - Aitutaki (Cooköarna) - Auckland - Apia och Taufua Beach igen! (Samoa) - Auckland - Male (Maldiverna) via Hong-Kong - Kooddoo Resort i Overwater Villa! (Maldiverna) - Stockholm Fotot är från Antarktis förra året fotat av Liv Jorunn och Japp van der Toorn som åkte likadan kryssning som vi ska.

Palmer, kritvita stränder, kristallklart vatten och sol
torsdag 1 mars 2018 - Lalomanu, Atua, Samoa

Sista tiden på resan spenderades i Auckland och Samoa. Vi hade totalt glömt bort hur långt från flygplatsen i Apia Taufua Beach Fales låg, bilresan tog nästan 3 timmar mitt på natten i hällregn och dimma i bergen. Vädret blev dock jättefint, bara enstaka tropiska skurar. Vi promenerade

Salt, berg, hav och sol
onsdag 21 februari 2018 - Cooköarna

Vi måste bara dela med oss den magiska upplevelsen på ett av världens största naturunderverk, Salar de Uyuni! Världens största saltöken som tack vare mycket regn var täckt av vatten som åstadkom helt surrealistiska speglingar och hägringar. Vi hade otrolig tur med sol hela tiden på 3650

Sol och pool
torsdag 25 januari 2018 - Santa Cruz de la Sierra, Puerto Suárez, Bolivia

Salvador da Bahia kallas Brasiliens juvel, och visst är färgen på många hus iögonfallande och damernas traditionella kjolar omfångsrika! Palmerna vajar framför hotellfönstret och poolen har fått många besök. Här känns de afrikanska rötternas påverkan. Mycket musik både på gator och

Kryssning med Antarktiska stormar, dimbankar och soldränkta isberg och djungel!
torsdag 11 januari 2018 - Manaus, Amazonas, Brasilien

Vi har utforskat det lite ruffiga men charmiga Valparaiso och det chica Viña del Mar. Från hotellfönstret ser vi de båda städerna, hamnen och sälarna som vinkar till oss från bojen. Pablo Nerudas hem, som nu är ett museum, liksom vår favoritfiskrestaurang ”Livräddningsbåten” (Bote

Sydvindar, sol och regn

Grattis Finland 100 år! Societetslivet här i Rio börjar arta sig: först träffade vi Magnus Aspeby för lunch, sedan Micke som vi åkte till Tibet med, och som kronan på verket firade vi Finlands 100-årsjubileum med Finlands ambassadör tillsammans med den finska kolonin och drack skumpa och