Claviers

tisdag 7 november 2017 - onsdag 15 november 2017

En resa för att besöka vänner i byn Claviers, i bergen några mil väster om Nice. Jag hoppas få vara med om olivskörden och att få göra några cykelturer till byarna i omgivningarna.

Cykel, fisksoppa och BB
tisdag 14 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Tisdagen kom med ytterligare solsken. Efter frukost förberedde vi dagens lunch; fisksoppa med vitlöksaioli. Pär tog sig an soppan med lök, potatis, morötter, fänkål m m och jag knäckte ett ägg och rörde ihop gulan med vitlök, vinäger och olja.Eftersom det var en fin dag tog vi cyklarna

Blåst
måndag 13 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Dagens inlägg handlar mest om blåst. I natt har det friskat i rejält i södra Frankrike; uppåt Grenobletrakten t o m så mycket att tak ska ha blåst av byggnader. Här har det tjutit i huset och Pär hörde ett ljud från taket, som han funderade lite över. På förmiddagen var vi uppe på

Hög höjd
söndag 12 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Igår kväll började Mistralen blåsa igen, vilket oftast innebär gnistrande klart väder och idag var inget undantag.Pär har lånat en bil av några vänner i en by som heter Chasteuil och som ligger på drygt 900 m ö h, några mil norrut. Idag lånade vi en annan bil av vänner här i byn och

Minnesdag
lördag 11 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Lördag är marknadsdag i Claviers och redan kl 06 i morse, när jag öppnade fönsterluckorna, kunde jag ropa ”bonjour” till frukt- och grönsakshandlaren, som höll på att ställa upp på andra sidan gatan. Brita åkte hem till Dalarna idag seftersom hon har en del åtaganden hemmavid, så

Olja

Klockan tio på förmiddagen idag träffade vi Nicole - som vi har hjälpt med olivskörden - i Spéracèdes där det finns en olivkvarn. Invägningen gav vid handen att oliverna vägde 224 kg. En kort beskrivning av tillvägagångssättet: Frukten hälls upp i en stor tratt och därifrån förs