Första resan till Sri Lanka

tisdag 21 november 2017 - onsdag 13 december 2017

Hämtade med förbeställda taxi hos mig i Järnbrott 10.45. Det gick smidigt ut till Landvetter. Det tog tid, så bra att vi var ute i tid. Finnair avgick kl 12.55, till Helsingfors. Brått till nästa flyg, också Finnair med destination Bangkock. Vi satt bra, Ante med extra benutrymmme, har långa ben. Maten bra (ny giv, finsk skolmat)👍. Framme i Bangkock vid 8-9 -tiden. Direkt iväg till flyget till Colombo, brått ! De trodde att vi inte skulle hinna få med våra väskor, men det funkade. Tre timmar till Colombo, bra service hela vägen. Taxi till vårt hotell, riktigt fruktansvärd trafik, man visste knappt vad som var upp eller ner. Landade så småningom vid vårt hotell där jag bokat tre ! nätter. Vi fick ett trevligt mottagande. Gav oss ut för att finna en restaurang, inte lätt på dessa trafikerade, osande gator. Fann ett palatsliknande ställe, men de serverade ingen alkohol. FAnn ett anat ställe, en Tuktuk tog oss dit, trevligt, dyrt. Det mesta här är dubbelt så dyrt som i Thailand, vissa saker som i Sverige. Vi bestämmer oss för at resa vidare redan nästa dag. Tar en öl i hotellets vardagsrum, mannen i receptionen vill gärna prata. Berättar och visar historiska saker om landet. Talar om att man här normalt bara äter fisk, kyckling och grönsaker, rotfrukter. Talar om vissa människor, tillhörande vissa religioner som dödar djur, för att sedan äta dem ! Knappt någon som röker, några ungdomar sa till Ante att man inte skall röka !

Vi var på Koh Mak i förrgår
söndag 10 december 2017 - Ko Chang, Trat, Thailand

Hade köpt resa med " The Wodden Boat", som var billigare än speedboat, som var rätt dyr, men hamnade i speedboaten ändå. Vi blev upplockade med Songtaew i fredags kl 08.30 tror jag. Kördes tillsammans med en del andra till piren. Båten skulle gå kl 10.00 Framme på Koh Mack efter 40 min.

Senast aktiv - från Ko Chang, Trat, Thailand
Strandade idag, solen visar sig åter med full styrka
onsdag 6 december 2017 - Koh Chang Tai, Trat, Thailand

Det är onsdag idag, semestern börjar krympa på riktigt ! Frukost avklarad, sitter kvar här och skriver. Mycket behaglig temperatur här under taket. Får alltså bli en resa till om ca ett år till Thailand. Antingen till Puketh, Koh Lanta eller Baeng Saen där jag kan få hjälp av Vi på

Affärsutflykt till Trat
tisdag 5 december 2017 - Trat, Thailand

Är tvungen att ordna med mitt thailändska Visa-kort igen. Kom underfund om att när jag byter mobil  (sim-kortet antar jag) så bryts kontakten med mitt Visa-kort, fungerar inte i vare sig Sverige eller Thailand. Vibhyrde en motorcykel och gav oss av ner till färjeläget. Hemska, branta,

Senast aktiv - från Ko Chang, Trat, Thailand
Avstickare till Galle. än vad vi troddeeser
fredag 1 december 2017 - Galle, Sydprovinsen, Sri Lanka

Utcheckningen kl 11.00, blir litet brått att checka ut. Lämnar vårt pick o pack vid receptionen, vårt flyg ( Till Bankok) !!!. Kostar naturligtvis en extra biljett, men går faktiskt på ett ut, då allt är mycket billigare i Thailand. Flyget går först kl 01.30 ! Suck ! Taxi hämtar kl

Reser vidare till Merissa

med taxi. Vi tog först en Tuktuk till järnvägsstationen, tåget som skulle gå om två och en halv timma var fullsatt fick vi veta. En trevlig taxichaufför dök upp och vi dök in i hans taxi. Hämtade upp hans 20-åriga dotter på vägen, stannade vid en liten vägkrog för litet att tugga