Reflexion
tisdag 3 april 2018 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

Ett kort stopp hemmavid över påsk ger tid till reflexion. Fast jag vet inte om jag kommer på så mycket att reflektera över. Vår första resa till Sydamerika var tänkt att vara ”light” och det var den verkligen. Våra tre utvalda länder var alla enkla, säkra, vackra och vänliga.När vi

Mucha playa en Uruguay
torsdag 22 mars 2018 - Montevideo, Uruguay

Med ännu en inteckning i miljöskulden har vi hastigt bytt till en helt annan resa: badsemester i Uruguay.Uruguay är ett litet land, kusten är inte jättelång, men tusan vet om inte hela sträckan består av de mest fantastiska sandstränder det bara går att fantisera om. Några ligger där

Hälsning från världens ände
lördag 10 mars 2018 - Punta del Este, Maldonado, Uruguay

Tierra del Fuego, Fin del Mundo, Eldslandet, södra Patagonien, dessa avsides, sydliga, kalla landsdelar har ändå varit snälla mot oss.Vi har lämnat Chile och kommit till Ushuaia i Argentina, som är världens sydligaste stad på 55˚S (jmfr Longyearbyen 78˚N och Stockholm 59˚N). Härifrån

Om att vandra i Torres Del Paine
söndag 4 mars 2018 -

Om jag hade en ”bucket list” ....så vet jag inte om trekking i Torres del Paine hade stått på den. Men det står på många andras, och/eller på en så’n som alla ska rätta sig efter, vilket gör att parken har runt 200.000 årliga besökare. Och inte för att den inte är värd det,

Konsten att resa långsamt

Edén ferry Puerto Montt - Puerto NatalesDag 1:Det ligger en spänning i luften. Hur kommer det egentligen att bli att sitta på en båt som inte är någon lyxkryssare i fyra dagar? Kommer den att avgå ungefär som planerat? Och hur menar de egentligen att check-in och ombordstigning ska gå

CatrinJ i Sydamerika - äntligen dags
Chiloé bjuder lugn och välbefinnande
tisdag 20 februari 2018 - Castro, Región de Los Lagos, Chile

Chiloé är tyst. Alltså, här finns två mindre städer och en hel del turister med det stök och brök det medför och ett ständigt brusande hav, men under allt detta ett slags tystnad och lugn som sänker ens axlar ett antal centimeter.Chiloé i södra/mellersta Chile är kontinentens 5:e

CatrinJ i Sydamerika - äntligen dags
Men för tusan, vi är väl inga bergsgetter
onsdag 14 februari 2018 - San Carlos de Bariloche, Río Negro, Argentina

Vi lämnade Pucon för några dagar närmare kusten, i Valdivia. Där fick vi stifta bekantskap med stadens sjölejon och under en båttur se 7 floder och ett antal spanska fort.Sedan var det dags för nästa långdistans och en avstickaren in i Argentina. Gränspassagen var en fullständigt

CatrinJ i Sydamerika - äntligen dags
Hej Endor Fin, inte mött Adre Nalin.
tisdag 6 februari 2018 - Pucón, Araucanía, Chile

Pucón har hållit oss kvar i en hel vecka! Villarrica-vulkanen har varit en ständig syn tills idag, då den är lätt höljd i moln. Varierande höjd på rökpelaren, men tack och lov inte 3 km som vid utbrottet för tre år sedan.Pucón är Chiles absoluta actioncenter och på menyn står

CatrinJ i Sydamerika - äntligen dags
En riktigt stor stad och mycket vin
tisdag 30 januari 2018 - Santa Cruz, Región de O'Higgins, Chile

”You have to take the magic juice for twelve days.” Och detta efter att vi ägnat senaste veckan åt att besöka vingårdar, borde inte det räcka?Nåja, citatet var en automatöversättning av en talad fras som uppmanade oss att ta en ”collectivo” från bussterminalen till en hållplats

Mums

För 18 år sedan tillbringade vi många timmar på flygplatsen i Santiago på vår maratonflygning mellan Franska Polynesien och Costa Rica och nu har vi äntligen landat fullt ut.För några dagar sedan passerade vi Anderna i buss. En resa som förvisso tog oss upp på 3000 meter, men ändå var