LA och roadtrip på route 1
söndag 25 mars 2018 - Manhattan Beach, Kalifornien, USA

Sedan 10 dagar i LA med besök hos Karin(Maries syster) i första hand. Nu dock precis återkommit till Karin efter fyra dagars biltur upp utmed havet mot San Francisco med stopp på trevliga orter och några vinprovningar. Även besökt den danska staden Solvang med fina korsvirkeshus som utgjorde

Knappt vår i Kyoto!
söndag 11 mars 2018 - Kyoto prefektur, Japan

Direkt efter ankomst till flygplatsen Narita utanför Tokyo tog vi snabbtåget till Kyoto där vi nu tillbringar fyra dagar. Vid ankomst grått regnigt och ca 5 grader i luften så stor omställning för oss efter tropiskt klimat sista månaderna. Nu dock soligt och som svensk tidig vår vilket är

Härlig dag i Singapore
tisdag 6 mars 2018 - Singapore, Singapore

Första dagen i Singapore avklarad och var fantastisk! Nyttjade den excellenta tunnelbanan till Gardens by the bay och vandrade i den vackra och välskötta parken. Åkte upp i konstgjort högt trä med hiss och drack vårt fm kaffe där och spejade ut över stan med alla dess spektakulära

Flodtur i regnskog
lördag 3 mars 2018 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Vi har mu bott ett par nätter i lodge vid floden Kinabatangan i regnskogen nära Sarakan på Borneo. Gjort flera båtturer på floden och iakttaget djurlivet i regnskogen utmed floden. Vi har sett krokodiler, flera sorters apor bl a näsapor,många sorters fåglar  bl a kungsfiskare, ormar mm. Vi

Djurliv
onsdag 21 februari 2018 - Kuching, Sarawak, Malaysia

Redan andra dagen på Borneo fick vi vara med om ett spännande möte. Vi besökte ett center/park vars syfte är att stärka orangutanger på olika sätt för att förhindra att stammen försvinner totalt. Det var väldigt häftigt att komma dessa fascinerande djur så nära... orangutang betyder

Kinesiska nyåret
lördag 17 februari 2018 - Pulau Pinang, Pinang, Malaysia

Vi går nu in i hundens år enligt kinesiska kalendern och vi är på plats och firar detta i Georgetown Penang dit många kineser i Malaysia kommer för firandet. En pittoresk stad med stadskärna i kolonial stil. 30 grader i skuggan. God mat på food court till billig penning! Värme och mat

Cameron Highlands
onsdag 14 februari 2018 - Cameron Higlands, Pahang, Malaysia

Nu är vi i Cameron Highland på 1600 m höjd i Malaysias inland. Svalare temratur här med ca 20 grader på dagarna och kalla nätter. Vi är här med våra vänner Ylva och Mårten. Igår besökte vi teplantage, jordgubbsodling och fjärilsfarm. Idag en spännande men krävande jungelvandring upp

Malaysia

Nu har vi lämnat Thailand och ö-luffandet för den här gången. Är just nu i K.L och upptäcker storstan. Vi bor i chinatown vilket är en hit. Hektiskt, kul och lagom avspänt.

Lugna sköna dagar
måndag 29 januari 2018 - Koh Jum, Krabi, Thailand

Nu är vi under ett par veckor ute på öar utanför Krabi Thailand. Första ön Ko Jum som vi nu besöker är lugn ock vacker och dessbättre inte alls hårt exploaterad utan stillsam turism! Lugna dagar med promenader, böcker och bad! Naturligtvis också god mat! I går ute på underbar båttur

Mangroweträsk
tisdag 23 januari 2018 - Krabi, Thailand

Vår fortsatta resa blev smidig med nattåg till Surat Thani och vidare med buss tvärs över till Krabi! Igår gjorde vi en fantastisk tur i longboat ut i mangroweträsk då vi även besökte en enorm grotta och tittade på en fiskodling i floden.