Jorden runt på 31 dagar

onsdag 7 mars 2018 - lördag 7 april 2018 Jorden runt på 31 dagar

Via Los Angeles åker vi till Cook-öarna, Nya Zeeland och Australien, innan vi färdas hem via Hongkong.

530 gates på Hongkong airport?
fredag 6 april 2018 - Hongkong, Hongkong

Landat i Kina å checkat in på Regal Airport hotel, så denna vända blir det inget att uppleva av staden iaf. Flyget tog 7h från Cairns med Hongkong Airlines. En ganska gammal airbus 330 som hade gamla uttag för hörlurar med två utgångar.Vi hade igen nödutgångsplats å faller även

Mental förberedelse inför 20h flygning
torsdag 5 april 2018 - Port Douglas, Queensland, Australien

Resan börjar närma sig sitt slut. Sitter på balkongen efter en dag på "4 Mile Beach". Passar på att äta och dricka upp kylen innan det är dags för middag. Imorgon åker vi bil till Cairns (ca 1 h), därefter 9 h flyg till Hongkong. Ankommer kväll, sover på hotell och flyger, på

Crocks and creeks
tisdag 3 april 2018 - Port Douglas, Queensland, Australien

Dagens tema var djur och natur. Startade dagen med bilutflykt till Cape Tribulation. Enda platsen på jorden där två världsarvsområden möts, Daintree's regnskog och Stora Barriärrevet. Vi hade hoppats på att få se den speciella strutsliknande fågeln Cassowary under resan, men tji, den

Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Svettas som en gris och slagsmål med 100-tals moscitos.
söndag 1 april 2018 - Daintree, Queensland, Australien

Sen utcheckning från Il Palazzo, kl 11.00. Gandalf hann med att klippa bort lite grå stänk från hjässan innan vi lämnade Cairns (eller som lokalborna säger; Cääärns). Först överlycklig över massagen vid schamponeringen, för att sedan övergå i tyst panik över att frisören kanske

Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Barriärrevet med "tough conditions"
lördag 31 mars 2018 - Cairns, Queensland, Australien

"Its gonna be a bumpy ride" medelar kapten till Silverswift cruises, när vi lämnar hamnen och ska göra en 80 min resa ut till revet.Vi hade koll på detta och hade dagen före inhandlat mirakelmedicin i lokala apoteket mot sjösjuka. Bra grepp skulle det visa sig. Spypåsarna fylldes på redan