Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

onsdag 24 januari 2018 - onsdag 24 januari 2018 Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Historiens vingslag
lördag 21 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Denna morgon steg vi på bussen med blandade känslor...vi var på väg till Auschwitz. När lunchpåsarna var inpackade i bussen gav vi oss iväg på den drygt timlånga resan. Väl framme fick vi träffa våra guider för dagen...som till råga på allt pratade svenska...till allas

Den vackraste staden...
fredag 20 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

I dag var vi upe med tuppen! Kl. 7.15 satt alla redo på bussen för ett besök i saltgruvan i Wieliczka. När UNESCO i slutet av 1970-talet presenterade de första 12 världsarven så var saltgruvan ett av dessa. Besöket börjar med att vi går ca 380 trappseg ner till ca 90 meter under markytan

Vi reser vidare...
torsdag 19 april 2018 - Warszawa, Masovien, Polen

Även idag vaknade vi i Warszawa...men det var dags att packa väskorna innan vi tog bussen till Sejmen - Polens riksdag. Här fick vi genomgå rigorösa säkerhetskontroller innan vi till slut släpptes hela vägen in. Spännande att se hur även det fungerar. Vi mötte vår guide, Magda, som tog

Walk a mile in my shoes....eller två...
onsdag 18 april 2018 - Warszawa, Masovien, Polen

Nu har vi äntligen landat i sängen!!! Efter en dag då vi enligt min stegräknare gått ca 24000 steg - visserligen var fröknarna en morgonrunda nere i Gamla stan redan innan dagen program och gjorde x antal steg men våra tappra deltagare har nog minst 20 000 steg....I dag började dagen med

I Kopernikus fotspår
tisdag 17 april 2018 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Dagen inleddes med en god frukost på vårt hotell innan vi packade in våra väskor i bussen...och tog en promenad in till Toruns gamla stadskärna - ett UNESCO världsarv. Förmiddagen tänkte vi ägna åt stadens store son - Kopernikus. Vi träffade Magda, vår guide, utanför stadens