Bila i Sydafrika

måndag 12 februari 2018 - torsdag 1 mars 2018

Spier Vingård Stellenbosch
tisdag 27 februari 2018 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Känns lite svårt att beskriva den lyx vi upplever efter att ha checkat in på Spier Vingård på sluttningarna utanför Stellenbosch då vi på vägen hit bevittnat kåkstädernas dammiga vägar och rostiga plåtskjul. Vid incheckning bjuds vi på ett fruktig torrt vin i foajén som nästan får

På andra sidan av rikedom
måndag 19 februari 2018 - Protea Road, Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

När vi vänder norr ut mot Stellenbosch och vindistrikten väster om Kapstaden passerar vi mil av kåkstäder. Den polerade fronten vi hittills upplevt får sig en törn. Här är det, bara några mil från Hout Bay, ljusår från strandrestauranger och mysiga morgonpromenader. Här handlar det om

Table Mountain & Camps Bay

Vi tar den branta linbanan upp mot toppen av Table mountain, utsikten är storslagen, hisnande och overklig på samma gång. I väster rullar moln över berget och störtar ner mot staden nedanför likt ett gigantiskt vattenfall. Mot söder skymtar den beryktade godahopps udden som under sekler

Kapstaden
måndag 12 februari 2018 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi lyfte från Göteborg och Landvetter i en virvlande snöstorm och flög hela natten över Europa och Afrika för att på morgonen landa i ett underbart solvarmt Kapstaden. När det är sådär gråkallt och trist hemma är det lätt att glömma att det faktiskt finns ställen på jorden där