Resan börjar närma sig slutet

Nu sitter vi på flygplatsen i Christchurch och väntar på att få flyga till Auckland och sedan vidare till Hongkong, Helsingfors och sedan Göteborg. Förhoppningsvis är vi hemma omkring 19:40 i morgon. Blir en tuff flygresa på 26 timmar. Tur att det är på vägen hem nu. Då kan man bara

Aukland och Hongkongs flygplats
onsdag 23 oktober 2019 - Hongkong

Nu är vi framme i Hongkong efter 11 timmars flygning från Aukland. Där har vi 4 timmar på oss innan nästa 11 timmars flygning till Helsinki. Som vanligt sover man inte så gott på ett plan i Economy class och dessutom serverade de middag mitt i natten. Planet kom iväg 23:55 och maten kom ca

Abel Tasman national park
måndag 21 oktober 2019 - Motueka, Tasman, Nya Zeeland

Idag tog vi det lite lugnare på morgonen eftersom vi bokat en guidad båtresa i Nationalparken högst upp på Sydön kl 12:40. Riktigt skönt att inte behöva stressa iväg direkt på morgonen. De flesta campingplatser har utcheckning kl 10:00 och då gäller det att vara klar med duschningen,

Pancake rocks
söndag 20 oktober 2019 - Punakaiki, West Coast, Nya Zeeland

På vägen upp till Westport stannade till i en nationalpark som har det som de kallar för Pancake rocks och blowholes. Klipporna har utav vind och vatten formats så att de ser ut som högar med pannkakor. Det finns också hål emellan klipporna så att när vattnet kommer in där så ser det ut

Puzzling World i Wanaka och regnig resa till Franz Josef
lördag 19 oktober 2019 - Westport, West Coast, Nya Zeeland

Stoppet i Wanaka blev på en campingplats bland buskar och träd en bit utanför staden centrum.Värden på campingen hade jobbat i Norge och visste mycket väl var Göteborg ligger. Hans hustru hade varit med honom i Oslo på ett besök för några år sedan. Visst är världen liten.  På

Te Anau och Millford sound
onsdag 16 oktober 2019 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

När vi lämnade Curios bay, nästan sista utposten till Antarktis, så drog vi norr över för att ta oss till Fiordlands. Efter några timmar genom sagolik natur parkerade vi bilen på en jättefin camping i Te Anau. Morgonen dagen efter tog vi en guidad busstur till Millford sound.  Det var

Nugget Point lighthouse och Curio Bay
måndag 14 oktober 2019 - Curio Bay, Southland, Nya Zeeland

På måndagen lämnade vi Dunedin och besökte Fyren vid Nugget Point på resan söder ut. Vägen dit var krokig med massor av kurvor men otroligt vacker. Hela Nya Zeeland är helt enkelt "beautiful".  Fyren i sig är inte särskilt imponerande men läget och omgivningarna har gjort den till en

Tågresa till Pukerangi
söndag 13 oktober 2019 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Denna dag bestämde vi oss för att åka tåg igen, var ju några dagar sedan sist😉.Vi anlände till Dunedins järnvägsstation en halvtimme innan tåget avgick. Järnvägen var byggd under 1870-talet och gick högt uppe bergen. Numera är det bara till för turister och entusiaster av gamla

Senast aktiv - från Hongkong, Hongkong
Äntligen på plats i husbilen
fredag 11 oktober 2019 - Geraldine, Canterbury, Nya Zeeland

I förrgår lämnade vi Tokyo. Som tur var lämnade vi i tid för en kraftig tyfon var på väg in över Japan och den träffade Kobe kvällen efter vi lämnat landet.  Planet till Auckland var försenat med drygt en timme men körde in det mesta under natten. Som vanligt var det nästan omöjligt

Tre nätter i Tokyo
måndag 7 oktober 2019 - Tokyo, Hachioji, Japan

Nu är vi snart på väg tillbaka till Kobe. Skriver mer när vi kommit dit men vill dela med oss några bilder från världsmetropolen Tokyo. Här är massor av höga hus och breda gator, bilar överallt. Tunnelbanan har vi testat några gånger t o m en gång utan guide och vi hittade rätt