USA 2018

torsdag 5 april 2018 - måndag 23 april 2018

I min utbildning till specialist inom Demens och Psykisk ohälsa hos äldre (DUVO) i Skellefteå ingår i sista kursen en 2 veckor lång praktik. På grund av nyfikenhet och på grund av att chansen dök upp har jag valt att lägga min praktik i USA. Närmare bestämt St.Paul, Minnesota. Den större parten av praktiken kommer jag att genomföra på Rakhma, ett boende för personer med demensdiagnos. Jag kommer att hålla tre olika föredrag om hur demensvården i Bräcke, Jämtland går till och om mitt arbete med världens bästa kollega, hunden Bosse.

Utflykt och Memory Café
onsdag 18 april 2018 - Saint Paul, Minnesota, USA

Morgonen började TIDIGT!!!Jag fick följa med Brenda på utflykt med 3 personer från ett av husen, det var riktigt lyxigt att vara tre personal på tre boende.Vi åkte och tittade på en konstutställning på Minnetonka art...something.... Samma ställe som jag fick förlja med Steph på min

Tim och Dexter m.fl.
tisdag 17 april 2018 - Saint Paul, Minnesota, USA

Morgonen började med sovmorgon!!! En morgon helt i min stil!På förmiddagen var jag med på ett dagprogram där personer med demenssjukdom får gå tillsammans med en volontärarbetare som de blir tilldelad på plats.På förmiddagen fikade vi gofika (det är väldigt mycket fikande inblandat

Toppendag
måndag 16 april 2018 - Saint Paul, Minnesota, USA

Dagarna går alldeles för fort här borta på andra sidan pölen....I måndags skulle vi besöka Given Voices, en kör för personer med demenssjukdom och deras anhöriga. Tyvärr var den inställd på grund av snöstormen som varit och att man inte riktigt hunnit med snöröjningen. I stället

Kulturhelg
måndag 16 april 2018 - Saint Paul, Minnesota, USA

Igår var vi alltså på teater.För att vara säkra på att vara där i tid valde vi att åka in för att äta vår lunch på plats. Det har snöat och snöat och snöat hela helgen och redan på lördag fm var det vitt på gatorna. Eftersom man bara kör på sommardäck här så gick det som tur

Senast aktiv - från Saint Paul, Minnesota, USA
April, april, vet ej vad den vill....
lördag 14 april 2018 - Saint Paul, Minnesota, USA

Sitter i min säng och tittar ut.... ut på snön som vräker ner. Jag har aldrig i mitt liv sett så stora snöflingor. Med sina 2-3 cm i diameter bildar de snabbt ett vitt täcke på marken. Allting är vitt nu när jag vaknade. Igår var alla gräsmattor framme och vägen var torr.Igår var jag