Med snabbtåg genom Japan

torsdag 22 mars 2018 - tisdag 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Trötta fötter i Tokyo
tisdag 3 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Efter tre dagar av Tokyo är vi minst sagt lite matta. Det var lite av en smekmånad i början av resan när vi var här då vi tyckte att staden var ganska greppbar men nu känns den så enorm som den faktiskt är och då har vi ändå mest hängt runt områdena kring Shibuya. Paris känns som en

Tåg och toaletter
lördag 31 mars 2018 - Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan

Åka tåg är en fröjd i detta land, punktligt, massor av avgångar och snabbt går det även när man åker de långsammare tågen. Just nu sitter vi på Shinkansen på väg från Kyoto tillbaka till Tokyo. Vi och alla andra utlänningar åker med ett Japan Rail Pass, vilket gör tågresorna

Geisha-jakt i Kyoto
fredag 30 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Nu är vi alltså i Kyoto. Jag har nog tyckt att det här ståhejet runt den japanska körsbärsblomningen varit lite överdrivet men här i Kyoto förstår jag grejen. I Tokyo var de ännu inte fullt utslagna men här är det annat. Det är helt enkelt väldigt maffigt när träden står i full

Ise med skaldjur och 100-yens-shopping
onsdag 28 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Igår kom vi till i Ise som ligger rakt söder om Nagoya, på andra sidan Isebukten med Stilla Havet runt hörnet. Japanerna kommer hit för att besöka Ise Shrines, dvs Japans heligaste shintohelgedomar. Vi är mest här för att vi ville till havet och äta skaldjur och Ise passade in i vår

Senast aktiv - från Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan
Vandring, tofflor och hästkött.
måndag 26 mars 2018 - Magome, Nakatsugawa, Gifu prefektur, Japan

Idag har vi via tre tåg och en buss tagit oss söderut till Magome, en liten by efter Nakasendovägen. Det kan låta som krångligt med så många byten men faktum är att det går väldigt smidigt eftersom allt avgår enligt tidtabellen. Det gör att det otroligt nog funkar att ha bara 8 minuter