Nya Zeeland

måndag 16 april 2018 - söndag 29 april 2018 Nya Zeeland

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

Arthurs Pass
lördag 28 april 2018 - Arthur's Pass, Canterbury, Nya Zeeland

Vi checkar in på Alpine Motell i Arthurs pass. Ett fint boende men vi inser snabbt att uteplatsen kommer vi inte att behöva, kanske däremot de elektriska täckena. En fin plats som vi får njuta av i regn.  Det regnade hela vägen och vi hör att det ska hålla på tre dagar till... ja, ja...

Fox Glaciär
fredag 27 april 2018 - Fox Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Resans första regndagar...Vi bor på ett backpackerställe som är riktigt bra. Har haft rum med uteplats och kök för oss själva. Läget perfekt. Har inget mot regn i måttliga mängder men det här är inte måttliga mängder. Tog en promenad runt sjön vid soluppgången igår men

Queenstown - Glenorchy
onsdag 25 april 2018 - Queenstown, Otago, Nya Zeeland

Så har vi gjort tre dagar i Queenstown. En stor stad om man jämför med våra tidigare stopp på den här resan. Jag tror att vi har tur som kommer nu när höstfärgerna är som bäst. Vi har besökt en park här, gått strandpromenaden, åkt linbanan, besökt Glenorchy, fikat o ätit gott...

Te Anau - Milford Sound
måndag 23 april 2018 - Milford Sound, Southland, Nya Zeeland

Vi startade tidigt från Te Anau där vi övernattade på ett enklare vandrarhem. Allt för att slippa den karavan av bussar som skulle samma väg som vi. Men det blir lätt många stopp o vi blev nog ganska sena iaf... Vi stannade vid populära The Mirror Lakes och vid The Shasm som var en fin

Wanaka
lördag 21 april 2018 - Wanaka, Otago, Nya Zeeland

En underbar plats vi hamnade på. En liten mysig stad precis vid Wanakasjön. Vårt boende på Wanaka Homestead Lodge hade allt man kunde önska. Värdinnan var så trevlig och såg till att vi hade det bra. Läget på boendet var perfekt bara ett stenkast från sjön och promenadavstånd in till