Transsibiriska järnvägen

fredag 11 maj 2018 - tisdag 29 maj 2018 Transsibiriska järnvägen

Jag, Vladi, mamma och pappa åker från Moskva till Peking. Den transmongoliska delen av Transsibiriska järnvägen.

Hemma igen
onsdag 30 maj 2018 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

Som vanligt känns det overkligt att vara hemma igen. I går morse promenerade vi omkring på gatorna i Peking och nu sitter jag här, hemma vid skrivbordet. Vi har rest i mer än 17 timmar och jag kände mig ganska mörbultad när vi kom hem. Trots att vi reste så långt igår har tiden gått

Peking
söndag 27 maj 2018 - Peking, Kina

Peking är en jättestad. Jag hade föreställt mig att det skulle vara smutsigt och fattigt, men den del vi har sett är väldigt modern med höghus och shoppinggator. Tyvärr är luften förorenad och smoggen hänger tung över staden. Den blå himlen ser grå ut och husen längre bort på gatan

Gobiöknen
lördag 26 maj 2018 - Peking, Kina

Vi lämnade Ulan Bator tidigt på morgonen den 24 maj. Tåget slingrade sig över steppmark och gjorde flera u-svängsliknande svängar för att ta sig högre upp. Så småningom byttes stepp till sandöken. Fortfarande kunde man av och till se små jurtor utspridda i ödemarken och flockar av

Jalman Meadows
onsdag 23 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi har spenderat två nätter i mongoliska fjällen i ett jurtcamp. Det var precis uppbyggt för säsongen och vi var de första gästerna i år. Färden dit var lång. Vi åkte fyra timmar över stepp och fjäll med gamla ryska bussar. Det fanns inga vägar utan bussen körde "off road". Ungefär

Mongoliet
söndag 20 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi lämnade Irkutsk med det kinesiska tåget nr 4 igår morse och färdades längsmed Bajkalsjöns södra strand till Ulan Ude. Bajkalsjön är som ett stort hav. Det var jättefint att titta ut genom tågfönstret och se allt det blåa flyta förbi. I Irkutsk regnade det när vi gav oss iväg, men