Hemma igen
onsdag 30 maj 2018 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

Som vanligt känns det overkligt att vara hemma igen. I går morse promenerade vi omkring på gatorna i Peking och nu sitter jag här, hemma vid skrivbordet. Vi har rest i mer än 17 timmar och jag kände mig ganska mörbultad när vi kom hem. Trots att vi reste så långt igår har tiden gått

Peking
söndag 27 maj 2018 - Peking, Kina

Peking är en jättestad. Jag hade föreställt mig att det skulle vara smutsigt och fattigt, men den del vi har sett är väldigt modern med höghus och shoppinggator. Tyvärr är luften förorenad och smoggen hänger tung över staden. Den blå himlen ser grå ut och husen längre bort på gatan

Gobiöknen
lördag 26 maj 2018 - Peking, Kina

Vi lämnade Ulan Bator tidigt på morgonen den 24 maj. Tåget slingrade sig över steppmark och gjorde flera u-svängsliknande svängar för att ta sig högre upp. Så småningom byttes stepp till sandöken. Fortfarande kunde man av och till se små jurtor utspridda i ödemarken och flockar av

Jalman Meadows
onsdag 23 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi har spenderat två nätter i mongoliska fjällen i ett jurtcamp. Det var precis uppbyggt för säsongen och vi var de första gästerna i år. Färden dit var lång. Vi åkte fyra timmar över stepp och fjäll med gamla ryska bussar. Det fanns inga vägar utan bussen körde "off road". Ungefär

Mongoliet
söndag 20 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi lämnade Irkutsk med det kinesiska tåget nr 4 igår morse och färdades längsmed Bajkalsjöns södra strand till Ulan Ude. Bajkalsjön är som ett stort hav. Det var jättefint att titta ut genom tågfönstret och se allt det blåa flyta förbi. I Irkutsk regnade det när vi gav oss iväg, men

Bajkalsjön
fredag 18 maj 2018 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Igår hade vi en fri dag i Irkutsk och Sibirien bjöd på riktigt sommarväder. Allt i centrum är inom gångavstånd. Vi promenerade ner till en marknad och strosade runt där bland lokalfolket. De sålde allt. Färsk frukt och grönsaker, fisk, kött, mjölk, kvarg, kryddor, te, kaffe, bröd,

Irkutsk
onsdag 16 maj 2018 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

I morse kl 7.30 rullade tåget in på tågstationen i Irkutsk, slutstationen på den första delen av resan. Nu har vi avverkat 5185 km järnvägsräls. Vårfint, soligt väder mötte oss på perrongen samt en guide som satte oss på en buss som tig oss på en rundtur på en gång. Vi har tur med

Tredje dagen på tågresan

Tredje dagen på tågresan. Tiden går fort. Jag har bara hynnit läsa tre kapitel i boken jag tog med mig. Det är så mycket annat som händer. Man ska laga frukost och lunch och diska och plocka undan. Man ska bädda sängen och sen sitta och titta ut genom fönstret och ropa: "Titta! Vilken fin

Livet på tåget
måndag 14 maj 2018 - Omsk, Omsk, oblast, Ryssland

Vi har precis passerat Omsk. Vi har nu rest 2716 km längs järnvägen. Livet på tåget rullar på lungt tempo. Det finns totalt 10 kupéer i vår vagn med fyra bäddar i varje. Kupén är liten, men vi har lyckats gömma undan vår packning i olika små hörn så det känns ganska rymligt nu. I

Moskva
söndag 13 maj 2018 - Perm, Permskij kraj, Ryssland

Då är vi äntligen på plats. Första dagen spenderade vi i Moskva med sightseeing. Det var en fullspäckad dag med guide och en buss som skjutsade oss omkring. På så sätt fick se mycket av staden. Jag har hört att tunnelbanan i Moskva ska vara väldigt vacker, men tyvärr hann vi inte se