Borta bra men....
måndag 21 maj 2018 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Det blev en tidig start idag och förstås traditionsenlig telefonväckning (man kan undra om guiden normalt har väldigt morgontrötta grupper och inte morgonpigga geocachare?). Vi hann med ett litet snabbevent (tyvärr utan gästcachare) innan bussen avgick för sista gången med oss mot

Senast aktiv - från Åland
Sista dagen och på egen hand! Hur gick det här till?
söndag 20 maj 2018 - Peking, Kina

Idag tog vi det väääldigt lugnt på morgonen. Ingen telefon eller klocka som ringde. Fast vi vaknade förstås tidigt ändå… Men rullade väl ner mot frukosten först vid nio, där vi mötte både ume- och öviksborna som också rullade ner samtidigt. En trevlig frukost senare och jag, Mona

Senast aktiv - från Åland
En lugnare dag i park och stad...
lördag 19 maj 2018 - Peking, Kina

Väcktes av telefonen som vanligt men varken Mona eller jag hade någon större brådska upp. Efter frukost buss till den sista gemensamma upplevelsedagen med ett första besök på ”Himmelens tempel”, eller snarare ”himmelens altare” med en mera korrekt översättning från kinesiskan.

Senast aktiv - från Åland
I kejsarens fotspår till hem och sommarstuga
fredag 18 maj 2018 - Peking, Kina

Efter en mycket god natts sömn (minns inte att jag ens la mig på huvudkudden tills jag blev väckt av klockan) så blev det igen en halvtidig frukost och bussavfärd. Idag skulle vi till "den förbjudna staden" med kejsarpalatset (vinterpalatset) och kejsarens sommarpalats. Fortsatt bra väder

Senast aktiv - från Åland
Det blir inte alltid som man tänkt sig eller hur fel blev så otroligt rätt!
torsdag 17 maj 2018 - Peking, Kina

Ibland blir det helt enkelt inte som man tänker. Tex var planen igår att flyga till Peking, men ödet ville annorlunda. Efter några timmars väntan på flygplatsen fick vi veta att avgången var försenad pga "weather conditions". Anade oråd redan där då det enda som då borde stoppa oss var

Senast aktiv - från Åland
Linbanefärd och gång på glasbro under "guds vakande öga"
onsdag 16 maj 2018 - Zhangjiajie, Hunan, Kina

En ny dag med nya möjligheter, men ack så tidig... Efter en god middag igår kväll, lyxade vi till det med massage av olika varianter. Det blev fotmassage för min del, 60 min för ca 140 kr (inklusive dricks!).  Nåväl, idag en ny dag med nya möjligheter, men ack så tidig. 06.15 ringde

På villovägar i Pandora, avatarbergen
tisdag 15 maj 2018 - Wulingyuan, Zhangjiajie, Hunan, Kina

Åter en ny dag. Efter middag igår på flyplatsen kom vi iväg. Det blev en något skumpig färd till synen av ett skådespel med massor av blixtar från ett oväder lite längre bort. Vi landade i Zhangjiajie, som ligger i korsningen av tre provinser. Det är en relativt liten stad med ca 550000

Senast aktiv - från Åland
En dag med kultur och historia
måndag 14 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Tidigt upp igen. Var i husvagnen o åt efterrätt m faster o farbror o åkte skidor i underställ när telefonen väckte mig från djup sömn... Skulle vänja mig av med kaffe men det behövdes verkligen idag. Blev även packning och utcheckning från hotellet då vi skulle byta stad under

Senast aktiv - från Åland
Köer i Kina ska inte underskattas...
söndag 13 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Efter en god natts sömn blev det en tidig frukost redan vid 6 för att sedan komma iväg vid 07. Trodde vi skulle vara ensamma men icke. Är det något kineser är bra på, är det att stiga upp tidigt (har vi fått lära) och det och det stämmer... så ensamma var vi inte. Idag skulle vi till

Äntligen i Kina - Ett möte med en ny kultur
lördag 12 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Inte lätt att hålla reda på dagarna nu efter resa genom olika tidszoner. Gårdagen förlöpte relativt smärtfritt. Blev sovmorgon för oss båda då vi inte hade någon som helst brådska till flyget. Efter långfrukost och packning av det sista beställde vi en taxi och drog småningom iväg