Ö-luffning i Kroatien

torsdag 6 september 2018 - onsdag 26 september 2018 Ö-luffning i Kroatien

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

Bussresan Split-Dubrovnik
tisdag 25 september 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej. Igår åkte vi med buss rån Split - Dubrovnik  Resan tog ca 4,5 tim och kostade ca175skr/person. Vi passerade gränsen till Bosnien och genom en ca 20km lång kuststräcka som tillhör Bosnien. Vi fick visa pass. Mycket vacker natur. Vi följde kustlinjen nästan hela sträckan.

Mycket historia i Split
lördag 22 september 2018 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Och vi vandrar på samma gator som legat på samma plats i ca 2000 år. De är riktigt slittåliga och varar säkert i 2000 år till. Hus och byggnader är gjorda av samma typ av sten. Världens äldsta katedral finns här. The Cathedral of St Dominus. Vi bor centralt utan havsutsikt.Vi hörs

Senast aktiv - från Alanya, Turkiet
En dag i en av Europas äldsta städer.
torsdag 20 september 2018 - Stari Grad, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi tog bussen till staden Stari Grad. Det tog ca 35min och kostade 27 kuna. Jag vandrade upp till ett kapell, ca 111m ö h. Sen åt vi en grillad fisk i Gamla stan. En lugn och behaglig dagstur. Sen blev det ett kvällsbad och sen gonatt.

Senast aktiv - från Alanya, Turkiet
Om Du vill betala ca 1,3 milj för en vecka.
tisdag 18 september 2018 - Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi är i jetsetparadiset Hvar. Vi har sett flera stiliga båtar, ca 48m långa. De tar 10 gäster och har 9 mans besättning. Riktigt lyxigt. Man kan åka omkring med dessa båtar en vecka till olika jetsetplatser i Medelhavet, men det kostar. I dag har i vandrat till Borgen Spanjola. Möjligen är

Vi kom med färjan till Hvar, Kroatien
måndag 17 september 2018 - Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Resan tog ca 2 h från Korcula-Hvar och kostade ca 200skr. Väl framme tog vi vårt motionspass genom att dra våra väskor upp till Villa Fio. Den ligger högt och har fin utsikt. När vi i kvarterat oss gick vi ner till en badstrand en och en bra restaurang. Där tillbringade vi eftermiddagen. En