Lindvalls Kebnekaisetur

onsdag 18 juli 2018 - onsdag 25 juli 2018

Nikkaloukta-Kebnekaise

Keb fjällstation-laddjuvari
måndag 23 juli 2018 - Kebnekaise, Norrbottens län, Sverige

Så var det dags att lämna keb och börja traska hem efter frukostbuffén kring halvtiotiden. Det var rejält blåsigt och toppen var täckt av moln. Kändes inte som någon bra topptursdag för de som valde det. Det var däremot skönt för oss som traskade tillbaka, inte alls lika varmt och

Hemfärd
måndag 23 juli 2018 - Nikkaluokta, Norrbottens län, Sverige

Vaknar 5:30. Dags att komma upp för att gå sista biten,5,6 km ned till nikkaloukta. En härligt solig och lugn morgon. Vi ser både snötäckta sydtoppen och stenklädda nordtoppen. Nordtoppen ser högre ut men så ska det ju inte vara. Sydtoppen ska vara 70 cm högre. 2097,5 m. Vi går ganska

Dagen efter toppturen
söndag 22 juli 2018 - Kebnekaise, Norrbottens län, Sverige

Sov i tält till kl 8;30. Vilken bautaträningsvärk i låren. Trodde man var tränad. Denna dag blev en återhämtningensdag med besök nere vid elsasbro för bad och bokläsning. Jag blev sugen att ta en dryga timmes promenad senare på dagen  medan Anders vilade knän och Alva tog det lugnt.

Toppbestigning Kebnekaise
lördag 21 juli 2018 - Kebnekaise, Norrbottens län, Sverige

Klockan ringer 5:30. Vi kände oss pigga och målmedvetna trots ingen toppensömn. All topp-packning var förberedd kvällen innan med varsin stav till Alva och mig. Anders körde med dubbla pga knäproblem. Kläder för alla väder måste ju med. En massa snickers, mat och minst 2liter vatten per

Vilodag med småturer
fredag 20 juli 2018 - Kebnekaise, Norrbottens län, Sverige

Efter en god nattsömn och en härlig frukostbuffé begav vi oss till Elsas bro för attt bada. Se bild kallt och härligt. Sedan gick vi vidare västerut längsmed forsen. Vackert med ett ganska stort och virvlande vattenfall. Lunchen intog vi nära vår tältplats, lax med pasta i påse. Sedan