The Global Cycling 1719

lördag 1 april 2017 - tisdag 31 december 2019

Dag 751 av 1005

The Global Cycling 1719

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Juli och inbjudan till en Iransk engelsk klass
onsdag 31 juli 2019 - Meshed, Razavikhorasan, Iran

29-31/7 Resten av veckan blir lugn, sover lite längre vilket i och för sig Reza också gör, alltid. Deras arbetstider är ju inte som våra. Kommer de till jobbet 8 eller halv nio verkar det som ingen bryr sig. Tempot är betydligt lugnare än hemma, inte samma disciplin. Effektiviteten är ju

Mötet med Lars från Dresden
fredag 19 juli 2019 - Semnan, Iran

19 Juli - Aradan till SemnanDagen efter startar jag klockan halv åtta och värmen är redan påtaglig och redan vid tio tiden har jag nog druckit tre liter vatten och jag tar varje tillfälle i akt att hitta platsar före vattenpåfyllning. Vid ett sådan, mitt i ett ökenlandskap ser jag nått

Mera väntan
onsdag 17 juli 2019 - Teheran, Iran

16 - 17/7Idag söndag vaknar jag tidigt, skall vara på UZB konsulatet kl., 9 och hämta mitt Visum. Kommer dit nästan först och ställer mig i kö och skriver upp mitt namn på en tavla som sitter på grinden.Sen två trappor upp och ställer mig utanför dörren och väntar. En kvinna tar

Begäran om utökad Visum förlängning och krock
onsdag 17 juli 2019 - Teheran, Iran

17/7 Ännu en tidig morgon och jag står redan halv nio utanför UZB konsulatet. Ser när kvinnan som är klädd i en lång grå rock kommer gående och jag ber att prata med henne om extended Visa.Följer med upp och hon ber om passet.Frågar när jag vill ha starten för utökningen och jag

Besök hos Tadjikistanska ambassaden och E-Visa
fredag 22 mars 2019 - Tasjkent, Uzbekistan

09/8Vaknar klockan 8 och går ner till en frukost bestående av sex trekantskurna brödskivor, stekt ägg, två kokta korvar, kaffe och en mjuk kaka.Har beställt en taxi som väntar när jag kommer ut. Tio minuter senare går jag in till ambassaden via en vaktad grind.Här inne sitter tre VISA