Resan till Kreta

måndag 1 oktober 2018 - onsdag 17 oktober 2018

Dag 17 av 17

Resan till Kreta

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Sista rycket
tisdag 16 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte Bittan, Margareta och Owe till Melidoni och besökte grottan Gerontospilios. Mycket välordnat och vackert med fina stalaktiter. Upplevelsen var stark trots att grottans omfattning inte var så stor.Jag stannade hemma och gick tll doktorn för min besvärliga natthosta och halsont.

Tröttsamt och antikt
lördag 13 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte vi till Stavros, inte så långt norrut, där filmen om Zorba spelades in. Vi gick utmed en strand som ömsom bestod av sand och ömsom av mycket vassa kalkstensklippor. Inget för badare eller skeppsbrutna att hamna i.Vi fortsatte till Aptera, en bosättning anlagd under 17:e

Utflykter på landet
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I förrgår, 10/10 skjutsade vi Bittan och Margareta till Kato Stalos, inte så långt västerut från vårt basläger.De vandrade på vägar en bit ovanför kusten fram till Platanias. Kusten domineras av kustliv medan man är mer på landet bara en liten bit upp. Owe och jag tillbringade tiden

fortsättning ...
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Hälften föll bort från senaste inlägg...'I går, 11/10, gjorde vi en bilresa genom västra delarna av ön. Först ut på den fingerformade halvön Rodopou med karg vildmarksnatur. Vi försökte komma längst ut men hindrades av bilens markfrigång och stora stenar.Picniclunch vid blåsig

En tidsresa
tisdag 9 oktober 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

I dag gjorde vi en tidsresa till Heraklion och Knossos. Från ca 7000 år f Kr till i dag. De äldsta lämningarna efter civilisation är så gamla, men det som visas i dag är huvudsakligen ruiner efter ett  kulturellt, religiöst, administrativt och juridiskt centrum från ca 1700 år f Kr.