Resa i Sverige: Småland

tisdag 23 oktober 2018 - tisdag 23 oktober 2018

Återigen är det dags för seniorkursen "Resa i Sverige" att bege sig ut och upptäcka vårt vackra och intressanta Sverige. I år åker vi nästgårds och gör många intressanta besök i Småland! Följ med oss här och se vart vi hamnar, vilka underbara och intressanta platser vi besöker!

Möbler, natur och Huseby
fredag 26 oktober 2018 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Sista dagen med gänget! Efter en god frukost på Toftaholms herrgård så åkte bussen 8.25 in mot centrala Värnamo och Bruno Mattssons möbelmuseum. Vi parkerade vid Apladalen och tvärsövervägen låg muséet inrymt i Mattssons föräldrahem/faderns snickerifabrik.Har ni någonsin suttit i en

Småländsk företagsamhet och Gnosjöandan
torsdag 25 oktober 2018 - Värnamo, Jönköpings län, Sverige

Härlig frukost på hotellet startade dagen! Vi lämnade sen Gränna bakom oss för att åka till Jönköping och Tändsticksmuseét. Här fick vi med hjälp av två toppenguider följa historien om hur Jönköping blev Tändsticksstaden nr 1. Vi tittade på stickorna, askarna och deras bilder och

"Ge barnen kärlek, mer kärlek och ännu mer kärlek..."
onsdag 24 oktober 2018 - Gränna, Jönköpings län, Sverige

.....så kommer folkvettet av sig själv." Detta äe bara ett av många minnesvärda citar av Astrid Lindgren. Vårt första besöksmål för dagen var Astrid Lindgrens Näs. Hennes barndomahem i Vimmerby som i dag är ett museum. Besöket började med en film om Astrid och på något sätt slutar

En intressant start på vår Smålandsresa
tisdag 23 oktober 2018 - Oskarshamn, Kalmar län, Sverige

Så var det då dags för avfärd! Vi samlades ihop av vår nya chaufför Peter på vägen genom Blekinge innan vi gav oss norröver mot Småland. Strax innan Kalmar gjorde vi vårt första stopp för att sträcka lite på benen,dricka kaffe och äta varsin god macka.Efter vårt traditionella