This time for Africa

fredag 2 november 2018 - söndag 18 november 2018

Dag 14 av 17

Back with another one of those block rockin' beats
torsdag 15 november 2018 - Marrakech, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Efter sju och en halv timmar av tågresande så var vi tillbaka i Marrakesh där vår resa tog sin början. Klockan hade blivit tio på kvällen när vi kom fram så vi åt en burgare på stationen innan vi tog en taxi till Jemaa el Fna. Att komma tillbaka på torget bland åsnor, apor, ormar,

The Imperial March
onsdag 14 november 2018 - Meknès, Meknès-Tafilalet, Marocko

Vi tog tåget från Fès till Meknes efter lunch och från stationen i Meknes en taxi till medinan där vi hade vårat boende bokat på en riad. Städerna ligger bara en 45 min tågresa emellan men med taxi, tågförsening och lite framförhållning tog det 2 1/2h från dörr till dörr. Framför

Terrance and Phillip
tisdag 13 november 2018 - Fès, Fès-Boulemane, Marocko

Våran riad i Fès hade lika oanspråkligt yttre som det hade ett dekorerat inre. Första kvällen i Fès hann vi inte med mer än att checka in på Riad Verus och ta oss en kort promenad till porten till medinan där vi åt marockanskt. För första gången var maten kryddad och betydligt godare

Puff the magic dragon
söndag 11 november 2018 - Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Vi fick en god frukost på vårat boende, standardfrukosten i Marocko med té, pannkaka, bröd, sylt och honung. Det som gjorde bättre enligt mig var att brödet var en baguette istället för den vanliga platta och runda marockanska brödkakan. Vi tog oss an den blå staden genom att vandra

The spanish flea
lördag 10 november 2018 - Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Vi anlände till Chefchaouen runt åtta på kvällen. Staden ligger uppe i Rifbergen i norra Marocko med bara några mil till kusten och den spanska enklaven i Nordafrika. Området har historiska band till Spanien, inte bara för att många av invånarna i Chefchaouen stammar från muslimer och