Sydafrika - golf- och vinresa

söndag 3 februari 2019 - måndag 25 februari 2019 Sydafrika - golf- och vinresa

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

Helikoptrar vattenbombar och vi summerar vår resa
söndag 24 februari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag surrar helikoptrarna på nytt över Franschhoek. Nya bränder rasar igen uppe i bergen. Men denna gången brinner det lite längre bort och vi drabbas inte av brandrök och aska som flyger i luften. Vi tog bilens h körde upp till Franschhoek Pass och Mont Rochelle Nature Reserve. Där kunde

Saturday market och Day Spa
lördag 23 februari 2019 - Paarl, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så var det lördag och dags för marknad igen, denna gången i Franschhoek. Ungefär samma upplägg som i Hermanus, dvs många olika saker till försäljning allt ifrån afrikanskt handarbete till handsydda hattar, barnkläder, prydnadsgrejor, blommor, frukt, tavlor till mat o dryck av olika slag.

Golf på Pearl Valley - Jack Nicklaus signature golf🏌️‍♀️🏌️‍♂️
fredag 22 februari 2019 -

Wow, vilken bana!När vi anlände blev vi hämtade med bil och körda till vår golfbil som var förberedd med kylväska med is och vatten😲! Incheckning och sen bollar på driving-rangen snyggt staplade i en pyramid🔺. Greenerna supersnabba och fairway kändes som att gå på en mjuk

Vinden vänder, branden sprider sig och vi provar fler viner
torsdag 21 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen ägnade vi åt att promenera runt i Franschoek men även att titta på alla helikoptrar och brandbilar som samlats vid infarten till Franschhoek. Vinden bar vänt i dag och branden har tagit fart igen. Röken gör sikten dimmig och luften rökig. Trist! Franschhoek är en liten stad

Golfrunda nr 6🏌️‍♂️🏌️‍♀️och brand i bergen
onsdag 20 februari 2019 -

I dag var vi inbokade på Boschenmeer GK, en golfklubb som ligger i närheten av Paarl, ca 30 min bilväg från Franschhoek. Vi spelade med ett engelskt par som bor tre månader i ett hus på golfbanan. Upplevelsen var väl sådär... Ingen driving-range bara chip- och putt-område. Banan var hårt