Baku 2019

fredag 31 maj 2019 - tisdag 2 juli 2019 Baku 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

Örnen har landat - igen!
onsdag 3 juli 2019 - Bondersbyn, Norrbottens län, Sverige

Klockan 11.12 anlände vi till Den Fria Republiken Potasvirja och vår resa tur och retur Baku var fullbordad. Drygt 1000 mil mckörning och nio länder är avklarade under 34 dagar utan missöden. Tack alla ni som följt oss på resan via Resdagboken och Facebook. Era kommentarer har varit kul

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Finsk sisu och finsk makkara …
tisdag 2 juli 2019 - Taivalkoski, Finland

På fina vägar, delvis grus, tog vi oss de 12 första milen till Raate Portti, d.v.s. det finska muséet för Finska vinterkriget 1939-1940. Från muséet fortsatte vi vägen Raatitie fram till den Finska gränsposteringen mot Ryssland. Detta är en a de platser där den Röd Armen anföll Finland

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kryssning mellan lågtrycken …
måndag 1 juli 2019 - Kuhmo, Finland

Idag har vi ägnat oss åt att "kryssa" mellan lågtrycken/regnmolnen längs den föga upphetsande vägsträckan mellan Lappeenranta och Kuhmo. Tyvärr ser man inte mycket av de vackra insjölandskapet efter den här vägen, som till stora delar benämns som Via Karelia. Istället har man fått

Finland, nästan hemma!
söndag 30 juni 2019 - Villmanstrand, Finland

Morgonen startade på ett "spännande" sätt. Båda navigatorerna vägrade att guida oss ut ur St. Petersburg. De helt enkelt slocknade, eller visade ett spår som inte gick att följa! Orsaken till detta kan ha varit att rutten spände över två olika kartor, och det klarade inte navigatorn av.

Stadstur i kallblåsten …
lördag 29 juni 2019 - St. Petersburg, Ryssland

Skyddsänglarna skuttade av glädje när vi i morse tillkännagav att vi skulle besöka Isakskatedralen under dagen. Jag ville inte göra dem besvikna med att berätta att jag egentligen ville dit för att seFoucault pendel, utan höll masken.Först startade vi med att hoppa på en stadsrundturbuss