Baku 2019

fredag 31 maj 2019 - tisdag 2 juli 2019

Dag 19 av 33

Baku 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

Från lera till överklass ...
tisdag 18 juni 2019 - Ganja, Azerbajdzjan

Dagens körning mellan Baku och Ganja, ca 32 mil, har varit lite av en pärs. Termometern har pendlat mellan 35-37 grader och vinden har stundtals ruskat om oss ordentligt. Turligt nog har vägen varit bred och fin med farter upp till 110 km/tim.Efter 6 mils resa söderut efter Kaspiska havet kom

Senast aktiv - från Guvernementet Baku, Azerbajdzjan
"Doppat en sardin i olja i Baku"
måndag 17 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Har ni försökt pruta med en dövstum taxichaufför? Det har vi och misslyckats! Eller kanske han spelade dövstum? I så fall var det en genialisk idé! I morse åkte vi till ett av Bakus största köpcentra och betalade bara 3 manat för taxiresan som beställdes från hotellet. Men hemresan

Senast aktiv - från Guvernementet Baku, Azerbajdzjan
Ingen kan läsa en karta!
söndag 16 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Frukosten var nära att bli ett spektakel. Nere i frukostrummet möttes vi av en servitör som räckte oss var sin papperspyramid. Den såg ut som en dumstrut, så jag satte den på huvudet och såg dum ut. Nej, på pyramidens sidor var de möjliga frukostalternativen beskrivna, så vi fick välja

Nybakt bröd och sidenschalar
lördag 15 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

På dagens program var inskaffandet av Azerbaijanska sidenschalar första prioritet. Vi störtade mot Lahic, en by ett par mil uppe i bergen, men blev fikasugna under vägen, så vi stannade vid ett lokalt gatukök i skogen. Där inhandlade vi en burk honung och väntade tåligt på att ett

Språkförbistring!
fredag 14 juni 2019 - Şəki, Azerbajdzjan

Nyss hemkommen från en Azerbaijansk restaurang skriver jag denna rapport. Jag börjar med restaurangen. Hotellvärden tipsade oss att gå till denna restaurang, eftersom de serverade Azerbaijansk mat. Föga anade vi vilka problem vi skulle få vid beställningen! Fyra ägare/kypare stod runt