Örnen har landat - igen!
onsdag 3 juli 2019 - Bondersbyn, Norrbottens län, Sverige

Klockan 11.12 anlände vi till Den Fria Republiken Potasvirja och vår resa tur och retur Baku var fullbordad. Drygt 1000 mil mckörning och nio länder är avklarade under 34 dagar utan missöden. Tack alla ni som följt oss på resan via Resdagboken och Facebook. Era kommentarer har varit kul

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Finsk sisu och finsk makkara …
tisdag 2 juli 2019 - Taivalkoski, Finland

På fina vägar, delvis grus, tog vi oss de 12 första milen till Raate Portti, d.v.s. det finska muséet för Finska vinterkriget 1939-1940. Från muséet fortsatte vi vägen Raatitie fram till den Finska gränsposteringen mot Ryssland. Detta är en a de platser där den Röd Armen anföll Finland

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kryssning mellan lågtrycken …
måndag 1 juli 2019 - Kuhmo, Finland

Idag har vi ägnat oss åt att "kryssa" mellan lågtrycken/regnmolnen längs den föga upphetsande vägsträckan mellan Lappeenranta och Kuhmo. Tyvärr ser man inte mycket av de vackra insjölandskapet efter den här vägen, som till stora delar benämns som Via Karelia. Istället har man fått

Finland, nästan hemma!
söndag 30 juni 2019 - Villmanstrand, Finland

Morgonen startade på ett "spännande" sätt. Båda navigatorerna vägrade att guida oss ut ur St. Petersburg. De helt enkelt slocknade, eller visade ett spår som inte gick att följa! Orsaken till detta kan ha varit att rutten spände över två olika kartor, och det klarade inte navigatorn av.

Stadstur i kallblåsten …
lördag 29 juni 2019 - St. Petersburg, Ryssland

Skyddsänglarna skuttade av glädje när vi i morse tillkännagav att vi skulle besöka Isakskatedralen under dagen. Jag ville inte göra dem besvikna med att berätta att jag egentligen ville dit för att seFoucault pendel, utan höll masken.Först startade vi med att hoppa på en stadsrundturbuss

Framme i St. Petersburg
fredag 28 juni 2019 - St. Petersburg, Ryssland

Efter drygt 40 mils resa är vi då framme vid den forna kejsarstaden St. Petersburg. När jag besökte den senast i början av 1980-talet, hette den Leningrad, men det är inte bara namnet som ändrats. Trafiken! Det tog oss nära en timme att komma in i centrum av staden till vårt hotell nära

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
En expedition långt in i den Ryska landsbygden
torsdag 27 juni 2019 - Ustiuzjna, Vologda, oblast, Ryssland

I kväll har vi slagit läger i den lilla Ryska staden Ustyuzhna, ca 30 mil NNO om Moskva. Det känns som om vi är de första västerlänningar som besöker den här platsen! Staden ligger visserligen nära den stora vägen mellan St. Petersburg och Vologda, men vem i hela friden skulle göra en

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Ryska schalar och idomin!
onsdag 26 juni 2019 - Sergijev Posad, Moskovskaja, Ryssland

Man undrade ju hur denna dag skulle arta sig, när jag upptäckte att jag borstat tänderna med Idomin hudsalva. Men det var bara att borsta om med rätt salva och göra en "restart"!Dagens accord var att köra 38 mil till den lilla staden Sergijev-Posad där Rysslands största kloster, Trinity

Ett osannolikt hotell!
tisdag 25 juni 2019 - Bogoroditsk, Tula, oblast, Ryssland

Idag har vi glidit drygt 40 mil på den mäktiga ryska vägen M4 med riktning mot Moskva. Man kan säga att detta är ryssarnas svar på tyska autobahn. Visserligen med bara två filer i vardera riktningen, men linjeföring och trafik är ganska snarlik. Det tycks som om landskapet blir mer kuperat

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Tre goda nyheter från Ryssland.
måndag 24 juni 2019 - Pavlovsk, Voronezj, oblast, Ryssland

Om motorcykelkörningen idag, finns inte mycket att berätta. 40 mil efter den mäktiga M4  mot Moskva. Vägen är som en stor pulsåder mot Rysslands hjärta och går fram genom ett böljande storslaget öppet jordbrukslandskap. Stora åsar går från väster till öster och vägen går upp och