Kroatien...

lördag 10 augusti 2019 - tisdag 3 september 2019

För bonuspengen åker vi gratis med SAS till Split och sen tar vi drygt tre veckor på ön Brac, och kanske någon mer stans.

Varsågoda och sitt
måndag 2 september 2019 - Supetar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Sista dagarna i Bol gick i samma tempo och takt som alla de andra, och vädret var omväxlande 35 och 33 grader temperaturmässigt alltmedan solen var allestädes närvarande. Men slutligen kom vi till slutet som man alltid gör till slut, och vi sa adjö till familjen Krunic med ömsesidiga

Bara vi och Bol
måndag 26 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vaknar av oss själva kanske halv åtta, ibland lite tidigare eller senare, stänger av AC:n och öppnar dörren ut mot den lilla verandan där solen redan värmer och allt är tyst och fridfullt, så tyst att vi om vi anstränger oss lite hör havets vågor en bit bort... Medan Ewa sätter på

Äta kräftor
onsdag 21 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Man vet ju hur det är, man ser i menyn att restaurangen har en fisk- och skaldjursbricka och så säger man till sin man...- Gunther, vad säger du? Ska vi testa fisken men framför allt, ska vi testa de små hårda djuren?- Helga, vi har aldrig ätit de där djuren tidigare. Vågar vi?- Någon

Italienare och andra
fredag 16 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Italienare alltså...​​​​​Och nu vet vi att vi generaliserar, det må vara hänt. Men italienare alltså, de är vackra, klär sig snyggt, röstar i och för sig fram tveksamma regeringar lite då och då men de gör gudomlig mat, har världens snyggaste landslagsdräkt i fotboll, de gör

Kaos
tisdag 13 augusti 2019 - Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Det tog sin tid att komma från ett kaosregnande Landvetter till ett värmeindränkt Omis, den lilla staden vid floden och havet några mil söder om Split. De har byggt ut Splits flygplats så nu är den stor, rymlig, fräsch och ljus. Det var några år sen den utbyggnaden påbörjades så det