Japan 2019 med railpass

måndag 1 juli 2019 - söndag 14 juli 2019

I sommar blir det 2 veckor i Japan. Sonen får fira sin nionde födelsedag där. Tanken är att vi spenderar mesta tiden i Hokkaido eftersom det inte är regnsäsong i de norra delarna. Det var också Hokkaido vi kände att vi missade förra resan. Vi åker såklart med tåg!

Bakgrund
lördag 13 juli 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Det var sonen som kom med idén att åka till Japan. Vi var inne på tågluff i Europa. Men efter funderingar så bestämde vi oss för Japan. Sonen var fascinerad av att många spel kommer från Japan. Bland annat pojemon go som vi spelar. Han tyckte även att Shinkansen var häftigt. Innan resan

Resdag och wild card
fredag 12 juli 2019 - Morioka, Iwate, Japan

Igår var det en lång resdag söderut. Eftersom det skulle bli så sent om vi åkt hela vägen till Tokyo så kollade vi efter en stad efter tåglinjen och beslutade att stanna i Morioka - så det blev vårt wild card på resan. Hotellet var ett affärshotell som låg nära tågstationen. Vi hade

I nationalparken
måndag 8 juli 2019 - Kamikawa, Hokkaido, Japan

Vi tog tåg från Sapporo till Asahikawa och sen ett annat tåg till Kamikawa. Där tog vi en buss ca 30 minuter till Sounkyo. Underbar natur i nationalparken med berg och floder.Även med dessa mindre tåglinjer är det otroligt välordnat. Tåget går i tid, det anges var man ska stå på

Födelsedag
söndag 7 juli 2019 - Sapporo, Hokkaido, Japan

2019-07-07Elis födelsedag idag - nio år! Besökte Sapporo Old Court Museum idag, ett gratis museum inrymt i den gamla rättsbyggnaden i änden av Odori Park. En lugn och svalkande park bakom byggnaden fanns också, mitt i centrala Sapporo. Skönt i den ganska krävande solen. Karin och Elis

Tågresa till Sapporo
lördag 6 juli 2019 - Sapporo, Hokkaido, Japan

Igår tog vi Shinkansen till Hokkaido. Vilket otroligt tåg! Vi köpte med oss fina bentolådor till lunch. Ombord såldes bara dryck och lite snacks via en rullvagn. Punktlig avfärd och ankomst. Tåget går genom Seikantunneln under havet mellan öarna 53 km lång. Behaglig resa på 4 timmar. I