Bakgrund
lördag 13 juli 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Det var sonen som kom med idén att åka till Japan. Vi var inne på tågluff i Europa. Men efter funderingar så bestämde vi oss för Japan. Sonen var fascinerad av att många spel kommer från Japan. Bland annat pojemon go som vi spelar. Han tyckte även att Shinkansen var häftigt. Innan resan

Resdag och wild card
fredag 12 juli 2019 - Morioka, Iwate, Japan

Igår var det en lång resdag söderut. Eftersom det skulle bli så sent om vi åkt hela vägen till Tokyo så kollade vi efter en stad efter tåglinjen och beslutade att stanna i Morioka - så det blev vårt wild card på resan. Hotellet var ett affärshotell som låg nära tågstationen. Vi hade

I nationalparken
måndag 8 juli 2019 - Kamikawa, Hokkaido, Japan

Vi tog tåg från Sapporo till Asahikawa och sen ett annat tåg till Kamikawa. Där tog vi en buss ca 30 minuter till Sounkyo. Underbar natur i nationalparken med berg och floder.Även med dessa mindre tåglinjer är det otroligt välordnat. Tåget går i tid, det anges var man ska stå på

Födelsedag
söndag 7 juli 2019 - Sapporo, Hokkaido, Japan

2019-07-07Elis födelsedag idag - nio år! Besökte Sapporo Old Court Museum idag, ett gratis museum inrymt i den gamla rättsbyggnaden i änden av Odori Park. En lugn och svalkande park bakom byggnaden fanns också, mitt i centrala Sapporo. Skönt i den ganska krävande solen. Karin och Elis

Tågresa till Sapporo
lördag 6 juli 2019 - Sapporo, Hokkaido, Japan

Igår tog vi Shinkansen till Hokkaido. Vilket otroligt tåg! Vi köpte med oss fina bentolådor till lunch. Ombord såldes bara dryck och lite snacks via en rullvagn. Punktlig avfärd och ankomst. Tåget går genom Seikantunneln under havet mellan öarna 53 km lång. Behaglig resa på 4 timmar. I

Framme i Tokyo
onsdag 3 juli 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Vi flög vid 12 från Umeå till Helsingfors och sen därifrån till Tokyo. Flyget skulle komma fram 2:30 på natten svensk tid (9:30 lokal tid). Sonen lyckades somna en stund och låg raklång mellan oss, men vi kunde inte mer än slumra till en stund. Väl framme så var det lång kö först

En vecka till avfärd
söndag 23 juni 2019 - Umeå, Västerbottens län, Sverige

Nu är det bara en vecka tills vi far iväg! - Railpassen har kommit.- Beställt pocket Wifi från Japan Wireless som levereras till hotellet första dan och sen återlämnas i brevlåda på flygplatsen innan hemfärd. - Bokat bord på Pokemon café i Tokyo. - Hämtat ut lite yen om det skulle

Bokningar
torsdag 7 mars 2019 - Umeå, Västerbottens län, Sverige

2-5 juli hotell i Tokyo Tåg (Shinkansen) till Sapporo5-8 juli vandrarhem i SapporoTåg och kort bussresa till Sounkyo Onsen i norra delen av Daisetsuzan nationalpark.8-11 juli hotell i SounkyoTågresa söderut till Morioka (blev för mastigt att fara hela vägen till Tokyo i ett svep).11 juli

Reseplanering
måndag 25 februari 2019 - Umeå, Västerbottens län, Sverige

Nu har vi bokar flygresa ToR Tokyo. Vi flyger via Helsingfors. I sommar funderade vi antingen på tågluff eller resa till Japan och valet föll på det senare till slut. Sommaren är regnperiod i stora delar av Japan men inte i norra delarna. Det är inte heller lika varmt. Vi satsar därför