Sista dagen i Finland
onsdag 8 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

I dag var det vår sista dag i Finland! Efter frukosten var det dags att packa väskorna och sen lasta dem på bussen. Innan båten mot Sverige skulle avgå kl 17.15 så hade vi mycket vi skulle hinna med.Kl. 10.00 startade vårt första studiebesök på Finland nationalmuseum. 2 väldigt duktiga

På upptäcktsfärd i huvudstaden
tisdag 7 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

Idag var vi tidigt på gång för att ta morgonbåten från Salutorget till Sveaborg! Efter båtfärden möttes vi av tre duktiga guider som guidade oss genom Sveaborgs minst sagt brokiga historia. Vi mötte Gustav III, Ehrensvärd och af Chapman ...tre välbekanta herrar från vårt eget

Från Mänttä till Helsinki
måndag 6 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

I går hade vi vår allra tidigaste avfärd - kompensationen kom i dag! Då vi inte skulle träffa vår guide förrän kl 11 så hade vi "sovmorgon". Möjlighet att sova lite längre eller ut o vandra i Mänttä på egen hand en stund.Väl på bussen så hämtade vi upp vår guide som tog oss med

På väg mot Ronnebys vänort
söndag 5 maj 2019 - Mänttä, Finland

Väskorna var packade och frukosten avnjuten när vi redan 7.40 hoppade på bussen för att bege oss till Tammerfors. Halvvägs dit slutade skyltarna att vara tvåspråkiga och vi förstod att ni var vi på väg mot nästintill enspråkigt finska områden.I Tammerfors landade vi utanför

Åbo och Nådendal
lördag 4 maj 2019 - Åbo, Finland

8.40 satt hela gänget på bussen som tog oss till Åbo domkyrka. Där mötte vår guide Eva oss för att ta med oss på förmiddagens första besök inne i domkyrkan. En praktfull och vacker kyrka med en historia ända till 1200-talet. Fantastisk arkitektur och vackra vägg- och

Finland...nu är vi här!!
fredag 3 maj 2019 - Åbo, Finland

Efter att ha tagit oss med buss till Stockholm och hoppat på Viking Lines färja mot Helsingfors under gårdagen, vaknade vi i morse och var nästan iland. Strax efter frukost tog vi oss av båten och upp på bussen igen för vidare resa mot Åbo.Väl framme i Åbo delade vi upp gruppen i två