Transmongoliska järnvägen

söndag 7 juli 2019 - måndag 22 juli 2019 Transmongoliska järnvägen

Som vanligt börjar vi vår resa på Mikkellerbaren på Kastrup. Eftersom Martin och jag gillar att turista österut tar vi det ett steg till och tar tåget till Orienten. Ryssland, Mongoliet, Kina - here we Come.. !!

Sprängd anka och kinesiska muren
söndag 21 juli 2019 -

Efter 7826 km järnväg var vi framme på vår slutdestination på denna resa, Peking. I ett myller av folk träffade vi vår guide och åkte till vårt hotell, ett jättefräsch ställe. Vi var ganska trötta efter en natt med lite sömn. 4 timmar satt vi nämligen och väntade mellan mongoliska

Into the wild
onsdag 17 juli 2019 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Martin och jag hade tur och fick en egen kupé på tåget till Mongoliets huvudstad Ulaan Bataar. Visst, det är trevligt att dela kupé med andra, men det var väldigt skönt att kunna sprida ut sig. Hela dagen åkte vi förbi dels skog, dels små slitna, ganska öde samhällen. Det var stundtals

Bad i Bajkalsjön
söndag 14 juli 2019 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Efter 4 dygn, 5188 km och 5 tidszoner från Moskva var vi äntligen framme i Irkutsk, en ganska stor stad i Sibirien, belägen nära Bajkalsjön. Det var skönt att gå av tåget och på riktigt få sträcka på benen.Tågresan har gått förvånansvärt smidigt (SJ, släng dig i väggen). Jag och

Spasibo
tisdag 9 juli 2019 - Moskva, Ryssland

Så har min och Martins resa mot Orienten börjat. På två dagar har vi gjort Europas största stad Moskva med 12milj invånare. När vi anlände tidigt måndag morgon snabbsov vi på hotellet i 5 timmar. Sedan tog vi en promenad till Gorky Park i solskenet. Det var en oas i en annars trevlig