Danmark - Norge 2019

måndag 15 juli 2019 - onsdag 31 juli 2019 Danmark - Norge 2019

Då vi inte fick ihop tillräckligt med tid för att som planerat åka till Nordkap i år får vi 'nöja oss' med att göra en lite kortare tripp. Vi åker ner genom Sverige för att via Öresundsbron ta oss an Danmark, och fortsätta norrut. Häääääng med!

Ruit omnis finis.
onsdag 31 juli 2019 -

31 juli  (Hans-Örjan)  Plopp, så är det över för den här gången. Efter en tyst natt MITT i skogen bröt vi nattlägret, lastade och startade vår trogna hojar och satte kurs mot resans startpunkt i Vallentuna. Trots att det såg lite hotande ut på himlen beslöt vi oss för att vara

Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Idag gick vi över gränsen, men stillade oss i Bön.
tisdag 30 juli 2019 - Jönshyttan, Jönshyttan, Örebro län, Sverige

30 juli  (Inge)  Natten i Skårer blev tämligen händelselös. Möjligen var nattens drömmar hos oss båda ett summerande av resan. Själv drömde jag om regn; kan berott på att det regnade rejält på natten) medan Hans-Örjan hade helt andra upplevelser. För den som vill veta mera går det

Tung vatten - tunga mil
måndag 29 juli 2019 - Vemork, Telemark fylke, Norge

29 juli  (Hans-Örjan)  Idag har vi varit på den gamla tungvattenanläggningen i Rjukan. Egentligen ligger den i Vemork, och egentligen var det en kraftstation och en fabrik där Norsk Hydro tillverkade salpeter. Men de flesta accossierar Rjukan med Nazitysklands produktion av tungt vatten, som

Vem är denne Thord??!!
söndag 28 juli 2019 - Austbygdi, Telemark fylke, Norge

Vaknade relativt utvilade hos Jan i Tyssedal. Konstaterade att han förmodligen köpt den fastighet som var arbetarbostäder till Kraftverket (idag museum). Därmed fanns fyra lägenheter på fyra rum och köka att hyra ut. Jag gick en runda kring huset och kunde konstatera att i var och en av de

I Märklinlandet
lördag 27 juli 2019 - Tyssedal, Hordaland fylke, Norge

Lördag 17 juli  (Hans-Örjan)  Eftersom vi visste att det skulle bli varmt, för att inte säja hett, även idag gjorde vi klart för avfärd så långt det var möjligt redan i går kväll. Kl 05.32, dvs "strax efter halv sex", ringde klockan. En snabb frukost, kaffe och förberedda