Med tåg i Kanada

söndag 22 september 2019 - torsdag 3 oktober 2019

I år åker vi till Kanada, en för oss outforskad del av världen. Innan vi började planera hade jag lite dålig koll på det väldiga landet. Lasse var ju där vintern 1979, i trakterna av Winnipeg för raketuppskjutning i jobbet, och alltså inte som turist. Vi flyger till Toronto och stannar där några dagar, bor i närheten av Niagarafallen. Ifrån Toronto kan man ta ett transkanadensiskt tåg till Vancouver. Vi planerade att kliva på där först, men ändrade oss sedan. Vi börjar tågresan i Winnipeg, en bit in i landet, dit vi tar oss med flyg och hinner se lite av den staden. Det blir ändå tre nätter på tåget, där vi har sovkupé för två och får äta i restaurangvagnen. Vi avslutar i Vancouver några dagar, en stad som verkar vara trevlig att besöka, och lätt att ta sig runt i med olika kollektiva färdmedel plus apostlahästarna förstås. På tåget finns inget wifi, så det kommer nog att bli uppehåll några dagar.

Bland snöiga berg och mäktiga floder
onsdag 2 oktober 2019 - British Columbia, Kanada

Lördag 28 september, dag sjuGryning dag sju och jag kikar ut. SNÖ!! Ja det är klart, nu närmar vi oss Klippiga bergen, Vi stod stilla en stund och utanför stod vackra, höga och snöiga. Nu var landskapet annorlunda och tiden hade ändrats ännu en zon, 8 timmar efter Sverige nu. Utanför

Tre dagar i Vancouver
onsdag 2 oktober 2019 - Vancouver, British Columbia, Kanada

Tisdag kväll 1 oktoberNu blir det en sammanfattning av våra dagar tre i Vancouver, staden som jag haft i tankarna sedan länge. Den var ett resmål som hägrade i framtiden, men så en dag läste vi om andra som gjort nyss genomförda tågresa, och tyckte att det var en bra idé. Det har vi inte

Nu åker vi nattåg !
fredag 27 september 2019 - Saskatchewan, Kanada

Fredag 27 september, dag sexAtt somna på tåget var inget problem. Man vaknade några gånger under natten, men det gör vi nog annars också, så det blev bara att vaggas till sömns igen.Lite före gryningen satt jag uppe lite grann och tittade på hur det ljusnade.På the Canadian, som tåget

På väg till tåget
torsdag 26 september 2019 - Winnipeg, Manitoba, Kanada

Onsdag 25 september, fjärde dagenDags att åka vidare till Winnipeg efter två dagar i Toronto. Frukosten på vårt hotell vid flygplatsen var lika bra och varierad som första dagen där. Vi verkar också ha haft tur med vädret hittills, med Brittsommartemperaturer och härligt t-shirtväder.

Senast aktiv - från Grebo, Östergötlands län, Sverige
I Winnipeg, med en upplevelserik väntan på tåget
torsdag 26 september 2019 - Winnipeg, Manitoba, Kanada

(Nu kommer dagböckerna med några dagars förskjutning, eftersom vi inte hade nätåtkomst under vår tågresa, som varade tre dagar. Idag är det måndag 30 september)-------------------------------------------------Torsdag 26 september, femte dagenUppe tidigt som vanligt. Åt frukost och fixade