Med tåg i Kanada

söndag 22 september 2019 - torsdag 3 oktober 2019

I år åker vi till Kanada, en för oss outforskad del av världen. Innan vi började planera hade jag lite dålig koll på det väldiga landet. Lasse var ju där vintern 1979, i trakterna av Winnipeg för raketuppskjutning i jobbet, och alltså inte som turist. Vi flyger till Toronto och stannar där några dagar, bor i närheten av Niagarafallen. Ifrån Toronto kan man ta ett transkanadensiskt tåg till Vancouver. Vi planerade att kliva på där först, men ändrade oss sedan. Vi börjar tågresan i Winnipeg, en bit in i landet, dit vi tar oss med flyg och hinner se lite av den staden. Det blir ändå tre nätter på tåget, där vi har sovkupé för två och får äta i restaurangvagnen. Vi avslutar i Vancouver några dagar, en stad som verkar vara trevlig att besöka, och lätt att ta sig runt i med olika kollektiva färdmedel plus apostlahästarna förstås. På tåget finns inget wifi, så det kommer nog att bli uppehåll några dagar.