Sidenvägens Uzbekistan

måndag 16 september 2019 - tisdag 24 september 2019 Sidenvägens Uzbekistan

Vi ska testa att åka på en gruppresa som inte har något med dykning att göra ! Resebyrån (Albatros,se) beskriver resan så här: "Sidenvägens karavanstäder har årens lopp besökts av tungt lastade kameler och handelsmän – vi följer deras spår till legendariska Samarkand, Bukhara och Tasjkent. Vi färdas med höghastighetståg genom Kyzylkum-öknen och på livliga basarer blir vi frestade av vävda mattor, sirligt konsthantverk och siden. I de historiska städerna väntar glittrande kupoler, tusenåriga moskéer, haremsgemak och ett färgmättat virrvarr av de vackraste mosaiker. Vi dyker ner i myterna och historien där Alexander den stores och Djingis Khans riken uppstod, briljerade och brast."

Äntligen framme i Samarkand!
tisdag 24 september 2019 - Airport District, Moskva, Ryssland

Här händer så mycket hela tiden så vi har inte haft speciellt mycket egen tid och då inte kunnat lägga ut något på Resdagboken; men nu sitter vi i loungen i Moskva och har ett par timmar, så nu ska vi komma ifatt. Efter utcheckningen i Buchara åt vi lunch i närheten och sen hann vi med

Halvvägs på resan
fredag 20 september 2019 - Bukhara, Buchara, Uzbekistan

Det har varit några intensiva dagar här i Uzbekistan.Vi landade vid 2-tiden på natten till i tisdags i Tashkent efter har haft ett 5 timmar långt stopp i Moskvas flygplats. Som tur var kom alla igenom tullen utan problem, har man otur vill de gå igenom alla packning för att säkerställa att

Nu är vi på väg igen!
måndag 16 september 2019 - Arlanda, Stockholms län, Sverige

I år har det blivit något annorlunda resor, St Helena och Sydafrika i våras, Kanada över midsommar och nu en resa till Uzbekistan (eller långbortistan som en av Eva-Helens kollegor sa). Vi bokade resan via Albatros resor som ordnar gruppresor runt om i  världen. Uzbekistan är troligen