Pamir Highway 2020

fredag 29 maj 2020 - torsdag 23 juli 2020 Pamir Highway 2020

Vi reser ner genom Ryssland till Astrakan vid Kaspiska havets nordspets. Därifrån söder Aralsjön genom Kazakhstan in i Uzbekistan via de gamla städerna Kiva, Bukhara och Samarkand till Dushanbe i Taijikistan, där Pamir Highway startar. Följer highway fram till Kourogh, viker ner i Wakan valley och kör längs med den Afghanska gränsen fram till söder Bolonkul, där vi kommer upp på Pamir Highway (M41) igen. Efterhand kommer vi att köra utmed den Kinesiska gränsen också, nära gränsövergången till Kyrgystan, där vi också kör över de högsta passen på 4540 m.ö.h. Vidare fram till Bishkek, där Pamir Highway slutar, men vi fortsätter till Almata i Kazakhstan och upp nära Kinesiska gränsen förbi Semipalatinsk (Semey) ett gammalt testområde för atombomber under Sovjettiden. Sedan drar vi snett över Kazakhstan förbi Nur Sultan (Tidigare Astana) och in i Ryssland till bl.a. Chelyabinsk, Kazan, Nizhny Novgorod, Pudozh, Kandalaksha och in i Finland vid Salla. Detta är en monsterresa på 60 dagar och 1700 mil genom flera av jordens avlägsnaste och högst belägna platser. Pamir har alltid benämnts som Världens Tak!

Resan inställd
lördag 2 maj 2020 - Bondersbyn, Norrbottens län, Sverige

Jag måste tyvärr meddela att vår resa till Pamir är inställd. Orsaken kan var och en gissa sig till. Vi gör ett nytt försök nästa år om kroppen håller!Vi ses!

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Pamir Highway 2020